Gąska biaława (Tricholoma album)

Nazywany/a też: gąska biała, gąska swawolna, agaryk, bedłka biała

Gąska biaława to gatunek z rodziny gąskowatych, zaliczany do grzybów niejadalnych.

Gąska biaława rośnie od sierpnia do listopada, czasami grudnia.

Czy wiesz, że...Przeprowadzone eksperymenty dowodzą, że sadzonki sosny himalajskiej (Pinus wallichiana) oraz cedru himalajskiego (Cedrus deodara) szczepione grzybnią Tricholoma album osiągają większą wysokość oraz biomasę.

Gąska biaława pojawia się skupiskowo w lasach liściastych, mieszanych. Preferuje gleby piaszczyste oraz ilaste. Związany z brzozami, bukami, dębami w układzie symbiotycznym. W Europie spotykany często.

Kapelusz gąski białawej ma średnicę 4-10 cm. Zwykle jest koloru białego, może być z żółtym odcieniem. Pośrodku kapelusza barwa nieco ciemniejsza. Kształt stożkowaty, stopniowo nieco wypukły. Brzeg falisty, rzadziej karbowany.

Blaszki są koloru białego, kremowego, z ząbkowanymi brzegami. Gęste i dosyć łamliwe.

Trzon cylindryczny, nie ma pierścienia. Osiąga długość od 3 do 6 cm. Jednolicie biały lub lekko żółtawo-brązowy z plamami. Średnica do 1,5 cm. Może być zwężony u podstawy.

Miąższ biały, gęsty, twardawy. Po zmiażdżeniu miąższ o zapachu przypominającym rzodkiewkę. Smak delikatny, ale gorzki. U starszych grzybów smak nieprzyjemny i bardziej intensywny.

Zarodniki są koloru białego, elipsoidalne, gładkie.

Gąska biaława jest gatunkiem niejadalnym. Może powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe.

Gąska biaława to grzyb mikoryzowy. Związany przeważnie z dębami (Quercus L.) Zarówno grzyb jak i roślina czerpią korzyści z wzajemnego oddziaływania.

Gąska biaława By This image was created by user Gerhard Koller (Gerhard) at Mushroom Observer, a source for mycological images.You can contact this user here.English | español | français | italiano | português | +/− [CC BY-SA 3.0 ], via Wikimedia Commons