Ibis grzywiasty (Geronticus eremita)

Ibis, fot. Szymon Bartosz/Shutterstock
Ptak mniejszy od czapli siwej. W Polsce w naturze nie występuje. W locie dobrze uwidaczniają się takie cechy jak długie skrzydła oraz krótki ogon.

Dziób długi, wąski, czerwony, zakrzywiony ku dołowi. Tęczówki oczne pomarańczowoczerwone. Naga, czerwona (z ciemniejszym ciemieniem) skóra na głowie. Długie pióra wyrastające z karku, tworzące czub. Nogi krótkie, czerwone, w locie nie wystają za ogon. Ubarwienie ciała w czarnej kolorystyce z metalicznym zielonkawym oraz czerwonawym połyskiem. Różnice między płciami nie są widoczne, choć samce są większe. Osobniki młodociane różnią się od dorosłych jaśniejszym ubarwienie nóg i dzioba oraz ciemniejszą głową.
Czy wiesz, że...Ibis grzywiasty jest ptakiem na skraju wymarcia - ma status krytycznie zagrożonego (kategoria CR na liście IUCN).

Ibisy grzywiaste występują na dwóch izolowanych stanowiskach. Populacja zachodnia znajdująca się w Maroku liczy ponad sto par oraz populacja wschodnia w Turcji i Syrii - zaledwie kilka par przystępujących do rozrodu. Ibisy z populacji wschodniej migrują na zimowiska do Etiopii. Ibisy z Maroka są osiadłe.

Kolonie tego gatunku znajdują się zwykle na wysoko położonych terenach skalistych: klifach, urwiskach i stromych zboczach. Zwykle są to obszary pustynne i półpustynne. Żerują na otwartych przestrzeniach - od pustyń, po tereny podmokłe, czasem nawet wybierają obszary rolnicze.

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się w koloniach. Gniazdo buduje z materiałów roślinnych (gałęzi, traw) na półce skalnej, w sąsiedztwie wody. Przystępuje do jednego lęgu w roku. Samica składa od 2 do 4 jaj. Opieką nad potomstwem zajmują się oboje partnerzy. Czas wysiadywania wynosi niecały miesiąc (od 24 do 28 dni). Młode opuszczają gniazdo po 40-50 dniach od wyklucia. Dojrzałość płciową osiąga od trzeciego do piątego roku życia.

W jego diecie dominuje pokarm zwierzęcy. Są to zarówno bezkręgowce (owady, pajęczaki, mięczaki) jak i kręgowce (ryby, płazy, gady, ptaki oraz drobne ssaki). Pokarm zdobywa na lądzie.
Ibis, fot. Szymon Bartosz/Shutterstock Ibis, fot. Szymon Bartosz/Shutterstock