Strepet (Tetrax tetrax)

Ptak mniejszy od gawrona (Corvus frugilegus). Gatunek towarzyski, tworzący stada. W locie widoczne białe plamy na skrzydłach, poza tym szyja jest wyciągnięta. Do naszego kraju zalatuje wyjątkowo (są to pojedyncze stwierdzenia), dawniej sporadycznie gniazdował. Jedyny przedstawiciel rodzaju Tetrax. Jest gatunkiem bliskim zagrożenia (kategoria NT na liście IUCN).

Tęczówka oczna żółta. Dziób szary. Sylwetka krępa. Skrzydła długie i szerokie, na ich końcach widoczne palczaste zakończenia skrzydeł (tworzone przez lotki). Nogi żółtoszare. Stopy są mocne, palce krótkie. Dymorfizm płciowy dobrze widoczny w sezonie godowym. W lecie u samców na czarnej szyi dwie białe obroże. Głowa, podgardle oraz gardło są ołowianoszare. Ciemię plamkowane. Wierzch piaskowy, w ciemny wzór. Spód ciała biały. Samce w szacie spoczynkowej przypominają samice. Samice są brązowe, plamkowane, brzuch biały. Osobniki młodociane są podobne do samic.
Czy wiesz, że...Strepet odbywa widowiskowe toki, podczas których samiec wydaje prychnięcia słyszalne z 500 m, oprócz tego podskakuje, tupie nogami oraz trzepocze skrzydłami.

Występuje w Maroku, w zachodniej Europie (Portugalia, Hiszpania, Francja), na Sardynii, w południowo-wschodnich Włoszech, w Turcji, Ukrainie, południowej Rosji, Kazachstanie i Iranie. Osiadły lub wędrowny - głównie ptaki z zachodniej Azji wędrują do Azji południowo-zachodniej.

Zamieszkuje otwarte i suche obszary: stepy, ekstensywnie użytkowane pola uprawne, pastwiska i półpustynie.

Gatunek monogamiczny bądź poligyniczny. Gnieździ się w zagłębieniu ziemi. Gniazdo osłonięte jest roślinnością. Przystępuje do jednego lęgu w roku. Samica składa od 3 do 5 jaj. Czas wysiadywania (przez samicę) wynosi około 20-22 dni. Samiec w tym czasie strzeże gniazda. Młode uzyskują zdolność lotu po miesiącu.

W jego diecie znaleźć można zarówno zwierzęta bezkręgowe (owady, chrząszcze, mięczaki), kręgowe (płazy, gryzonie), jak i pokarm roślinny (nasiona, liście, pędy). Pokarm zbiera z ziemi.
Strepet, By https://www.flickr.com/photos/francesco_veronesi/ [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons Strepet, By https://www.flickr.com/photos/francesco_veronesi/ [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons