Maślanka korzeniasta (Hypholoma radicosum) - Ekologia.pl
Ekologia.pl Wiedza Atlas grzybów Grzyby grzyby podstawkowe pieczarniaki pieczarkowce pierścieniakowate maślanka Maślanka korzeniasta

Maślanka korzeniasta (Hypholoma radicosum)

Nazywana/y także: łysiczka korzeniasta, ostrzępka cuchnąca
Maślanka korzeniasta

Maślanka korzeniasta jest grzybem niejadalnym. Nazwa gatunku odnosi się do trzonu, który głęboko wrasta w podłoże, emitując korzeń.

Maślanka korzeniasta pojawia się wiosną do jesieni. (sierpień – listopad)

Maślanka korzeniasta występuje przeważnie na butwiejącym, martwym drewnie drzew iglastych (świerki, sosny). Wyrasta samotnie lub w małych skupieniach. Preferuje tereny górzyste. W Europie miejscami dość częsta.

Kapelusz maślanki korzeniastej ma średnicę 3-5 cm (8 cm). Początkowo jest wypukły by z czasem nabrać kształtu bardziej spłaszczonego. Młode okazy pokryte białawym nalotem, dojrzewające są nagie. Kolor kapelusza zazwyczaj kremowo-brązowy. Środek brązowy, nieco ciemniejszy od całego kapelusza. Brzeg gładki. Blaszki u młodych grzybów są białawe, z czasem stają się żółte, później brązowe. Poprzyrastane są do trzonu.

Trzon maślanki korzeniastej jest długi, cylindryczny. Średnica do 1 cm, długość 9-11 cm. Pod kapeluszem trzon zabarwiony na kremowy, u podstawy czerwono-brązowy. Trzon głęboko wrasta w podłoże.

Miąższ o intensywnym zapachu, określanym, jako nieprzyjemny, smak gorzki.

Zarodniki są gładkie, eliptyczne. Wysyp zarodników purpurowo-brązowy.

Maślanka korzeniasta to grzyb niejadalny. Może powodować dolegliwości pokarmowe.

Maślanka korzeniasta to gatunek zaliczany do saprotrofów. Grzyby są organizmami cudzożywnymi, a dzięki rozkładowi materii organicznej czerpią składniki niezbędne do życia.

Okres występowania