Naukowcy odkryli niesamowitą funkcję mikroplastiku. Może zmieniać pogodę! | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Naukowcy odkryli niesamowitą funkcję mikroplastiku. Może zmieniać pogodę!

Naukowcy odkryli niesamowitą funkcję mikroplastiku. Może zmieniać pogodę!

Mikroplastiki coraz częściej pojawiają się w nietypowych miejscach, przenikając do niemal każdego elementu życia na Ziemi. Odkryto je w wodzie pitnej, jedzeniu, powietrzu, a nawet we krwi. Teraz naukowcy odkryli, że te maleńkie cząsteczki mogą nawet wpływać na pogodę.

Mikroplastik jest już w każdym środowisku, fot. chayanuphol/Shutterstock

W środę naukowcy poinformowali, że wykryli mikroplastik w większości próbek chmur pobranych ze szczytu góry w Chinach – wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie Environmental Science & Technology Letters Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego.

Grupa naukowców z Uniwersytetu w Shandong w Chinach zebrała wodę z chmur na szczycie góry Tai i znalazła mikroplastik w 24 z 28 próbek. Odkryli tam m. in. politereftalan etylenu (znany również jako PET), polipropylen, polietylen i polistyren, wszystkie cząsteczki powszechnie występujące we włóknach syntetycznych, odzieży i tekstyliach, a także opakowaniach i maseczkach.

„To odkrycie dostarcza znaczących dowodów na obecność mikroplastiku w chmurach” – stwierdzili naukowcy.

Co to są mikroplastiki? Mikroplastik to maleńkie kawałki plastiku, które nie są większe niż pięć milimetrów, czyli są mniej więcej wielkości pojedynczego ziarna sezamu. Według Judith Enck, prezeski Beyond Plastics, grupy działającej na rzecz położenia kresu zanieczyszczeniu tworzywami sztucznymi, są one wszędzie. „Mikroplastiki są w powietrzu, którym oddychamy, w naszej wodzie pitnej i w naszych ciałach” – powiedziała Enck CNN.

Im mniejszy jest mikroplastik, tym łatwiej może przejść przez cykle środowiskowe – takie jak obieg wody – i ostatecznie trafić do organizmu ludzkiego.

Jak mikroplastik może wpłynąć na pogodę? Autorzy środowego badania odkryli, że mikroplastiki wpływają na powstawanie chmur, a chmury mają ogromne znaczenie dla pogody, której doświadczamy.

Chmury wpływają na klimat na wiele sposobów. Wytwarzają opady atmosferyczne i śnieg, wpływając na globalne opady i roślinność. Chmury blokują światło słoneczne, chłodząc powierzchnię planety i zapewniając cień na ziemi. Mogą jednak również zatrzymywać ciepło i wilgoć, a następnie podgrzewać powietrze.

By powstała chmura, para wodna – gaz – musi zamienić się w kropelki wody – ciecz. Następnie wiele kropelek wody musi się połączyć, aby utworzyć chmurę. Krople wody powstają, gdy para wodna wchodzi w interakcję z drobnymi cząsteczkami stałymi w atmosferze, takimi jak pył, popiół lub sól z oceanu. Według badania do tej listy można teraz dodać mikroplastik.

Czy większe stężenie mikroplastików może prowadzić do większej liczby chmur? Cząsteczki te są hydrofilowe, co oznacza, że przyciągają wodę. Gdy pierwsze kropelki wody przylgną do mikroplastików i innych drobnych cząstek, więcej kropelek wody zostanie zebranych razem i utworzą się chmury.

Proces ten przypomina sytuację, w której pojedyncza iskra może ostatecznie podpalić całe pole: jedna maleńka cząsteczka w atmosferze może zapoczątkować proces, który staje się czymś znacznie większym.

Jak mikroplastik przedostaje się do atmosfery? Mikroplastiki są na tyle małe i lekkie, że mogą zostać uniesione przez wiatr i uniesione do atmosfery. Autorzy badania znaleźli próbki mikroplastików w powietrzu nad górą Tai w Chinach i opracowali modele komputerowe, aby odtworzyć podróż, jaką musiałyby odbyć te cząstki, aby tam trafić. Modele sugerowały, że głównym źródłem mikroplastiku był przepływ powietrza z pobliskich, gęsto zaludnionych miast w Chinach. Sugeruje to, że mikroplastik wyprodukowany na poziomie gruntu został uniesiony i przeniesiony na duże odległości.

Autorzy opracowania twierdzą, że potrzebne są dalsze badania, aby w pełni określić wpływ mikrodrobin plastiku na pogodę, ale pozostaje jasne, że tylko my możemy rozwiązać ten problem.

Tylko jedna grupa zwierząt na tej planecie używa plastiku i jesteśmy nią my, ludzie.

1. Mary Gilbert; Microplastics could trigger cloud formation and affect the weather, new study suggests; https://edition.cnn.com/2023/11/15/weather/microplastic-pollution-weather-study-climate/index.html; data dostępu: 17-11-2023;
4.8/5 - (9 votes)