ZWYCZAJE GODOWE ŻAB. Samiec dla partnerki robi się niebieski
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Zwyczaje godowe żab. Samiec, by zdobyć partnerkę robi się niebieski

Zwyczaje godowe żab. Samiec, by zdobyć partnerkę robi się niebieski

Jak wyglądają gody żab moczarowych (Rana arvalis)? W czasie zalotów samiec, żeby przypodobać się potencjalnym partnerkom, zmienia ubarwienie swojej skóry na intensywnie niebieskie. Pod tym względem jest wśród płazów gatunkiem wyjątkowym.
„Ich zaloty trwają zaledwie kilka dni, ale sama zmiana barw, aby przypodobać się samicom, odbywająca się tylko w tym okresie i tzw. ampleksus (połączenie z samicą), kosztuje samce sporo energii. Ale natura jest sprawiedliwa – samice z kolei tracą energię na składanie setek jaj” – powiedział PAP przyrodnik Paweł T. Dolata.

Żaby moczarowe trudno zauważyć w okresie godowym – znajdują sobie płytkie, ustronne płycizny stawów i rozlewisk. Jednak w wybranych miejscach, gdzie grupują się duże ilości samców, woda aż bulgocze od ich ruchów i „burczących” głosów godowych. Po pojawieniu się kijanek i przeobrażeniu się ich w małe żabki, dorosłe osobniki wracają na bagna, moczary i inne otwarte podmokłe siedliska – wyjaśnia przyrodnik.

Rana arvalis jest jednym z gatunków najbardziej zagrożonych wyginięciem. „Jest bardzo wrażliwa, musi mieć bardzo czyste środowisko” – twierdzi Dolata.

Żaby moczarowe osiągają długość od 4 do 8 centymetrów. Jedna samica może złożyć w kłębie od 800 do 2800 jaj. Przeobrażone osobniki pojawiają się w połowie czerwca.

Rana arvalis fot. Piet Spaans/ Wikimedia CC

Żaby, ze względu na szczególne właściwości fizjologiczne (przepuszczalna skóra) i wymagania ekologiczne, są doskonałym wskaźnikiem zanieczyszczenia środowiska. Wszystkie ich gatunki są objęte w Polsce ścisłą ochroną gatunkową, ale mimo to wiele z nich zmniejsza swą liczebność na skutek zmian środowiska, głównie osuszania terenu i niszczenia płytkich zbiorników wodnych, jak i chemizacji zmniejszającej ilość owadów – ważnego dla żab pokarmu.

Źródło: PAP