PURCHAWICA OLBRZYMIA. Grzyb. Roślina - purchawica olbrzymia, czasznica olbrzymia
Ekologia.pl Wiedza Atlas grzybów Grzyby grzyby podstawkowe pieczarniaki pieczarkowce pieczarkowate czasznica Purchawica olbrzymia

Purchawica olbrzymia (Calvatia gigantea)

Nazywana/y także: czasznica olbrzymia, kulica kurzawkowata, purchawka olbrzymia
Purchawica olbrzymia. By The original uploader was Sulfur at English Wikipedia [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons

Purchawica olbrzymia jest jednym z największych występujących na świecie gatunków grzybów. Należy do rodziny pieczarkowatych i często jest mylona przez grzybiarzy amatorów z młodymi pieczarkami. Młode owocniki purchawicy olbrzymiej są jadalne. W Polsce najbardziej rozpowszechniony jest w północnej części kraju, na południu spotykany jest dość rzadko.

Pierwsze okazy purchawicy olbrzymiej pojawiają się w sierpniu. Grzyb ten rośnie do października, ale często zdarza się, że stare osobniki można znaleźć nawet wiosną kolejnego roku.

Purchawica olbrzymia występuje w rzadkich lasach, parkach, ogrodach, na łąkach i pastwiskach, w przydrożnych zaroślach, a nawet w ogródkach przydomowych, gdzie może być łatwo hodowane. Najczęściej rośnie na glebach wilgotnych i żyznych, bogatych w azot lub zakwaszonych. Zdarza się, że potrafi wyrastać nawet na wysypiskach śmieci. Najczęściej pojawia się pojedynczo, czasem można ją znaleźć w mniejszych grupach, ale jest to widok naprawdę rzadki. Występuje głównie w Ameryce Północnej i w Europie oraz w Singapurze, Nowej Zelandii i na Tajwanie.

Owocnik purchawicy olbrzymiej może osiągać średnicę od 10 do 70 cm., chociaż zdarzały się okazy o średnicy dochodzącej do 150 cm. Ma kulisty kształt, czasem bywa lekko spłaszczony lub gruszkowaty. Początkowo jest biały, z czasem staje się kremowy, później szarożółty, następnie żółtobrązowy. Najstarsze egzemplarze mają owocniki szarobrązowe. Purchawica olbrzymia jest przykładem owocnika zamkniętego. U dojrzałych egzemplarzy pęka i rozpada się na dość duże płaty. Posiada dwie osłony – zewnętrzną i wewnętrzną. Osłona zewnętrzna jest cienka, początkowo gładka, później pokryta mączystym nalotem. Osłona wewnętrzna także jest cienka, z tym że w dotyku przypomina papier. Owocnik zakończony jest korzeniastym, cienkim, białym sznurem grzybni zagłębionym w podłożu.

Gleba purchawicy olbrzymiej, czyli wnętrze owocnika purchawicy olbrzymiej, początkowo jest elastyczna i zwarta. Z czasem staje się gąbczasta i watowata. U młodych osobników ma biały kolor, później przybiera odcienie zielonego, żółtego i oliwkowego.  U starszych okazów ma barwę brązową. W trakcie dojrzewania owocnika gleba zaczyna wysychać, aż w końcu rozpada się na drobny proszek i staje się pylista, a w jej miejscu pojawiają się zarodniki podstawowe.

Podglebie, czyli dolna część wnętrza owocnika, jest zwarte i słabo rozwinięte. W wielu przypadkach jest trudne do odróżnienia od gleby.

Młode osobniki purchawicy olbrzymiej mają słaby przyjemny smak i zapach, starsze okazy charakteryzują się mdłym zapachem i są niesmaczne.

Przez niewprawionych grzybiarzy purchawica olbrzymia często mylona jest z młodymi pieczarkami o zamkniętych, półkulistych owocnikach. Najłatwiej ją rozpoznać po nietypowych, dużych rozmiarach.

Purchawica olbrzymia jest smacznym grzybem jadalnym, jednak do spożycia nadają się tylko młode osobniki. Jak większość grzybów składa się głównie z wody oraz białek, węglowodanów, błonnika, śladowych ilości witamin i składników mineralnych. Cechę charakterystyczną tego grzyba są jego właściwości lecznicze – poprawiają leczenie mięsaka i białaczki oraz wykazują działanie przeciwnowotworowe.

Tylko młode owocniki purchawicy olbrzymiej nadają się do spożycia. Najpopularniejszym sposobem ich przyrządzania jest pocięcie owocnika na plastry, które następnie można smażyć lub panierować.

Okres występowania
X
XI
XII
4.8/5 - (19 votes)

Purchawuica albo czasznica. To nie jest to samo.

Purchawica i czasznica to różne nazwy tego saamego grzyba.