Krab wełnistoręki (Eriocheir sinensis)

Nazywany/a też: krab wełnistoszczypcy

Pierwotnie krab wełnistoręki zamieszkiwał wybrzeża Chin i Półwyspu Koreańskiego we wschodniej Azji. Obecnie spotykany jest czasem u wybrzeży Europy i Stanów Zjednoczonych - są to prawdopodobnie osobniki zawleczone w zbiornikach balastowych statków.

Krab wełnistoręki należy do rzędu dziesięcionogi. Czułki są silnie skrócone. Otwór gębowy umiejscowiony jest po spodniej stronie ciała. Pierwsza para odnóży jest przekształcona w szczypce. Szczypce są masywne, gęsto pokryte włosami oskórkowymi. Głowotułów jest szeroki, owalny, pokryty twardym pancerzem. Odwłok jest silnie zredukowany, podwinięty pod stronę brzuszna. Barwa ciała od oliwkowozielonej do jasnobrązowej. Dymorfizm płciowy jest zaznaczony. Samce są większe od samic, posiadają gęsiej owłosione szczypce. Odwłok u samic jest zaokrąglony, a u samców dzwonowaty.
Czy wiesz, że...Krab wełnistoręki w naszym kraju jest gatunkiem obcym, przypadkowo zawleczonym z Chin. Pierwszy raz stwierdzony został w 1928 roku w Zalewie Szczecińskim. Jest największym skorupiakiem w Polsce.

Krab wełnistoręki zamieszkuje różnorodne siedliska zależnie od fazy cyklu życiowego. Młode osobniki przebywają głównie w ciepłych wodach słodkich dużych rzek o powolnym nurcie wody. Młode czasem pozostają w rzekach lub przemieszczają się w kierunku ujścia. Dorosłe osobniki zamieszkują głównie wody słonawe i słone, często w pobliżu ujścia rzek i wybrzeży. Prowadzi nocny tryb życia. Dzień spędza w ukryciu, w norach, pod kamieniami. Jest organizmem rozdzielnopłciowym. Zapłodnienie jest wewnętrzne. Gody odbywają się od października do stycznia. Wylęg następuje między marcem a czerwcem. Samica składa od 250 tys. do 1 mln jaj. Jaja noszone są przez samice. Dorosłe po rozrodzie giną. Osobniki jednoroczne wędrują do dorzeczy, skąd powracają po kilku latach z prądem. Dojrzałość płciową osiąga między pierwszym a piątym rokiem życia, w zależności od rozmieszczenia geograficznego. Krab wełnistoręki jest wszystkożerny, żywi się pokarmem roślinnym, bezkręgowcami (skorupiakami, mięczakami, pierścienicami, owadami i ich larwami) oraz padliną. Żyje od 1 do 5 lat.
Krab wełnistoręki Christian Fischer [CC BY-SA 3.0 ], from Wikimedia Commons