Pustułka (Falco tinnunculus)

Nazywany/a też: pustułka zwyczajna, sokół pustułka

Pustułka jest niewielkim sokołem, zbliżonym wielkością do kawki. Samica pustułki różni się nieco wyglądem od samca. Różnica ta polega na tym, że u samca zaznacza się szara barwa upierzenia na głowie, ogonie, a także u dołu jego grzbietu, natomiast u samicy te części ciała są brązowe. Grzbiet samca jest rudobrązowy i ma niewielkie, ciemne plamy, zaś grzbiet samicy – brązowy i intensywnie prążkowany. W ogólnym wrażeniu zatem samica wydaje się być ciemniejsza od samca. Mimo tych różnic, śmiało można powiedzieć, że osobniki obu płci charakteryzują się smukłym ciałem, długimi skrzydłami i ogonem. Młode osobniki, choć podobne wyglądem do dorosłej samicy, mają krótsze i zaokrąglone skrzydła. Pustułki nie są wielkimi drapieżnikami – długość ich ciała wynosi 30 – 40 cm, rozpiętość skrzydeł 70 – 80 cm, a masa ciała to zaledwie 170 – 260 g.

Pustułki, zaraz po myszołowach, są najpowszechniej występującymi ptakami drapieżnymi w Europie. W Polsce występują w całym kraju. Szeroki zasięg występowania zawdzięczają z pewnością swoim zdolnościom przystosowywania się do najróżniejszych środowisk. Ogólnie pustułki nie wędrują, jednak zdarza się, że te zasiedlające Skandynawię wyruszają na zimowiska w cieplejsze rejony Europy Południowej.
Czy wiesz, że...Pustułki mogą ze znacznej wysokości wypatrywać swoje ofiary, co umożliwia im budowa ich kręgosłupa – posiadają aż 15 kręgów szyjnych, co sprawia, że mogą wykonywać wiele swobodnych ruchów głową. Jak u wszystkich ptaków drapieżnych, wspaniały zmysł wzroku u pustułek charakteryzuje dodatkowa cecha – przypuszcza się, że są w stanie widzieć w ultrafiolecie, dzięki czemu dostrzegają silnie zaznaczony, błyszczący mocz gryzoni stanowiących ich pożywienie.

Pustułki mogą zamieszkiwać przeróżne krajobrazy i środowiska ze względu na to, że dobrze przystosowują się do nowych warunków. Można zatem spotkać je zarówno na obszarach rolniczych, na terenach nadmorskich, ale także w lasach a nawet w większych miastach. Gniazda zakładają zarówno wśród gałęzi drzew, jak i w szczelinach skalnych. W miastach gniazdują na szczytach budynków i wieżach kościołów.

Pustułka okres godowy rozpoczyna na przełomie marca i kwietnia. Wtedy to samiec wyznacza swoje rewiry i odbywa loty godowe, pełne niezwykłych akrobacji. Samica składa 3-6 jaj i jak u większości ptaków drapieżnych, wysiaduje je, podczas gdy samiec dostarcza pożywienia. Okres wysiadywania jaj trwa około 28 dni. Po tym czasie pisklęta wykluwają się, matka pozostaje z nimi cały czas w gnieździe przez 2 tygodnie. Ze względu na rosnące potrzeby pokarmowe młodych, po 2 tygodniach także samica zmuszona jest wyruszać na polowania. Nic dziwnego, skoro już po 3 tygodniach życia potomstwo osiąga rozmiary ciała swoich rodziców, a już 40 dni po wykluciu jest zupełnie samodzielne i gotowe, by opuścić gniazdo. Dzikie pustułki mogą żyć nawet 16 lat. Przypuszcza się, że pary, które lęgi odbywają w miastach, pozostają ze sobą na całe życie, zaś te zamieszkujące tereny pozamiejskie nie zawsze żyją w monogamii.

Pustułka żywi się drobnymi ssakaminornicami i myszami. Pustułki zamieszkujące miasta odżywiają się także drobnymi miejskimi ptakami, np. wróblami. Podczas polowań ptak często „zawisa” w powietrzu i dzięki swojemu wspaniałemu wzrokowi, wypatruje swoje ofiary.

Rząd:Sokołowe