Szczygieł (Carduelis carduelis)

Fot. Marek Szczepanek
Głowa szczygła jest czarno-biała z czerwoną plamą wokół dzioba. Grzbiet brązowy, kuper i brzuch białe, na skrzydłach szerokie żółte paski. Skrzydła i ogon czarne. Dymorfizm płciowy nie występuje. Osobniki młodociane są bardziej brązowe, podłużnie prążkowane, bez pstrego ubarwienia głowy.

Szczygieł zamieszkuje skraje lasów liściastych i mieszanych, łęgi nadrzeczne, parki, ogrody, sady, skupiska drzew w krajobrazie rolniczym.
Czy wiesz, że...W ciągu minuty szczygieł może wydobyć z ostu 40-60 nasion.

Szczygieł występuje w Europie (bez północnej Skandynawii), Azji Mniejszej, części Azji Środkowej oraz w północnej Afryce. Populacje północne są wędrujące, zimują w pd., środkowej i zach. Europie oraz pd.-zach. Azji. W Polsce szczygieł jest średnio licznym ptakiem lęgowym, rozmieszczonym bardzo nierównomiernie. Na całym niżu spotyka się grupy zimujące.

Szczygieł wyprowadza 2 lęgi w roku, od połowy maja do początku lipca. Swoje misterne gniazdo buduje w rozwidleniu, przy końcu  bocznej gałęzi drzewa liściastego. Składa się ono z puchu roślinnego, wełny, suchych trawek, korzonków, a wyściółkę stanowi puch roślinny (często z nasion topoli), włosie i sierść. W zniesieniu jest 4-6 jaj, białych z rzadkimi czerwonymi plamkami. Samica wysiaduje przez ok. 2 tygodnie, a młode opuszczają gniazdo po 13-15 dniach. Kiedy już nie potrzebują opieki rodzicielskiej łączą się w stada.

Szczygły wyspecjalizowały się w wyjadaniu nasion z koszyczków kwiatowych dzikich roślin, zwłaszcza ostów i łopianów. Zimą jedzą także nasiona drzew (olch, brzóz). Swoje pisklęta karmią najczęściej małymi owadami (mszyce) i nasionami mniszka lekarskiego.
Szczygieł, Carduelis carduelis, Goldfinch Fot. Marek Szczepanek