Zmierzchnica trupia główka (Acherontia atropos)

Nazywany/a też: zmora trupiagłówka

Zmierzchnica trupia główka zamieszkuje głównie Afrykę, basen Morza Śródziemnego i Bliski Wschód. W lecie część osobników migruje na północ aż po północną Skandynawię. Niektóre mogą zimować poza obszarem stałego występowania. W Polsce jest rzadka, spotkana na obszarze całego kraju.

Zmierzchnica trupia główka jest motylem należącym do rodziny zawisakowate (Sphingidae). Jej nazwa nawiązuje do znajdującego się na tułowiu żółtego rysunku, przypominającego czaszkę. Na głowie występuje para krótkich czułków, aparat gębowy ssący oraz para oczu złożonych. Jej przednie skrzydła są szarobrązowe, brunatne do prawie czarnych z żółtym wzorem. Tylne skrzydła są żółte z dwiema czarnymi pręgami. Odwłok jest krępy. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży. Gąsienica jest zielona bądź żółta z niebieskimi pasami i czarnymi kropkami. Przed przepoczwarczeniem staje się brązowa. Gąsienica posiadana odwłoku żółty lub brązowy kolec. Poczwarka jest ciemnobrązowa i błyszcząca. Gatunkiem podobnym jest blisko spokrewniona Acherontia lachesis.
Czy wiesz, że...Zmierzchnica trupia główka jest najcięższym oraz jednym z największych motyli w Europie.

Zmierzchnica trupia główka jest spotykana w różnorodnych siedliskach. Występuje głównie na otwartych obszarach rolniczych z licznie występującymi roślinami żywicielskimi. Prowadzi nocny tryb życia, dzień spędza w ukryciu. Trupia główka jest motylem wędrownym. Dorosłe latają od maja do czerwca oraz od sierpnia do października. Przechodzi przeobrażenie zupełne. Samica składa jaja na roślinność (z rodziny psiankowatych). Przepoczwarczenie odbywa się pod koniec lata w glebie. Dorosłe żywią się sokiem z drzew i owoców, spijają także miód. Larwy żerują na ziemniakach, pomidorach itd. Na gąsienicach trupiej główki pasożytują parazytoidy (owady między innymi z rodziny gąsienicznikowatych).
Zmierzchnica trupia główka von Die Autorenschaft wurde nicht in einer maschinell lesbaren Form angegeben. Es wird BetacommandBot als Autor angenommen (basierend auf den Rechteinhaber-Angaben). [CC BY-SA 2.5 ], via Wikimedia Commons