Witaminizator, czyli tani i ekologiczny nawóz do roślin
Ekologia.pl Dom i ogród Pielęgnacja ogrodu Witaminizator, czyli tani i ekologiczny nawóz do roślin

Witaminizator, czyli tani i ekologiczny nawóz do roślin

Uprawa roślin ogrodowych i doniczkowych to piękna pasja, która jednak kosztuje sporo czasu i pieniędzy, a niekiedy trzeba za nią też płacić rozczarowaniem. Witaminizator marki Alvanaeko pomaga zminimalizować ryzyko porażki i wzmacnia lubiane gatunki roślin ozdobnych i użytkowych, bez obciążania kieszeni. W czym tkwi sekret niezwykłego nawozu? Otóż Witaminizator to specjalnie zmielone skorupki kurzych jaj!

skorupki jajek

Skorupki jajek to niezwykle cenne, naturalne źródło minerałów.fot.Shutterstock
W środowisku naturalnym odżywianie roślin odbywa się w spontaniczny sposób wynikający z równowagi całego ekosystemu. Tylko szerokie zróżnicowanie gatunków flory w połączeniu z całym łańcuchem żywych stworzeń odgrywających istotne znaczenie dla rozkładu czy rozmnażania, zapewnia optymalne warunki wzrostu. Niestety, w ogrodzie czy na działce takich warunków nie mamy, już choćby z tego względu, że chętnie sadzimy rośliny nie do końca pasujące do naszego klimatu czy rodzaju gleby, albo szerszego kontekstu biotopu. Dodatkowe zasilanie w substancje odżywcze staje się więc koniecznością, przy czym nawóz nawozowi nierówny, w ten sam sposób, jak nie można stosować zamiennie różnych preparatów witaminowo-mineralnych dla zdrowia.

Witaminizator, czyli odżywka mineralno-organiczna
Aby podłoże sprzyjało rosnącym w nim roślinom, musi mieć odpowiednią wilgotność, przepuszczalność i zawartość substancji organicznych – dla każdego rodzaju, a nawet gatunku  botanicznego te wymagania mogą być różne. Ale to nie wystarczy, bowiem byliny, krzewy i drzewa absorbują również z gleby sole mineralne, które po przedostaniu się do tkanek odgrywają zasadniczą rolę w funkcjonowaniu zielonych komórek. Oddziałują one na pH soku komórkowego i cytoplazmy, warunkując poprawny metabolizm, a co za tym idzie wzrost i rozmnażanie. W oczach ogrodników przekłada się to na piękniejsze kwitnienie, bujniejsze płody, zdrowsze pędy i liście.

witaminizator

Witaminizator to naturalny wybór dla Twojego ogrodu.

Witaminizator marki Alavnaeko powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie wielu gatunków roślin na specyficzne minerały – wapń, magnez i fosfor. Wszystkie one tworzą jony w soku komórkowym tkanki zielonej, a ponadto budują poszczególne części rośliny. Wapń cementuje ściany komórkowe i buduje dojrzałe liście, magnez odgrywa ważną w procesie fotosyntezy i metabolizmu węglowodanów, podczas gdy fosfor wchodzi w skład każdej żyjącej komórki jako budulec fosfolipidów, kwasów nukleinowych i ważnych enzymów, których najwyższe stężenie odnotowujemy w nasionach i owocach.

Minerały w środowisku naturalnym występują w postaci soli, które następnie rozbijane są na potrzebne jony.

Witaminizator zawiera w swoim składzie:
•    98.4% węglanu wapnia (Ca)
•    0.9% węglanu magnezu (Mg)
•    0.7% fosforanu wapnia (P)
•    a ponadto śladowe ilości żelaza, siarki, jodu, molibdenu i anionów węglanowych.

Dlaczego akurat jajka?
Setki lat rozwoju technologicznego nie pozwoliły jak dotąd obejść uniwersalnej prawdy, że syntetyczne mieszanki minerałów czy witamin są gorzej absorbowane niż te naturalne, powstałe jako wynik procesów biologicznych. Skorupki kurzych jaj, będące elementem procesu rozmnażania żywych organizmów, nie są pod tym względem wyjątkiem, oferując doskonale zbalansowany zestaw soli mineralnych. Ludzkość wykorzystuje je od dawna, m.in. jako wzmacniającą karmę dla kurczaków, środek czyszczący i wybielający, a także cenny suplement diety! Badania przeprowadzone w 2002 r. przez zespół naukowy Schaafsma et al. udowodniły, że podawanie ludziom sproszkowanych skorupek jaj znacząco poprawia mineralną gęstość kości (BMD), zapobiegając rozwojowi osteoporozy! Po 12 miesiącach suplementacji u dorosłych osób odnotowano wręcz zwiększenie poziomu BMD!
Nie od dziś skorupki jaj dodawane są również do podłoża dla roślin ogrodowych, uprawnych i doniczkowych. Wysoka zawartość wapnia sprawia, że są one niezwykle skuteczne w odkwaszaniu gleby i nadawaniu jej alkalicznego, wapiennego charakteru. Rezultaty są przy tym naprawdę imponujące! W jednym z eksperymentów okazało się, że czerwone koniczyny zasilane skorupkami jaj osiągają średnio o 1 cm większą wysokość niż rośliny nieodżywiane.

Nie zapominajmy też, że skorupki od jaj są idealnie ekologiczno-organicznym surowcem, którego każdego dnia produkuje się na świecie tysiące kilogramów i zwykle lądują one na wysypiskach, gdzie stają się pożywką dla much. Ich wykorzystanie w uprawie roślin narzuca się samo, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę niski koszt pozyskania i brak jakichkolwiek związków szkodliwych dla ludzi lub zwierząt.

W czym Witaminizator jest lepszy od skorupek wysypywanych na rabaty?
Skorupki od jajek kurzych są tak samo wartościowe niezależnie od koloru, rodzaju chowu czy kraju pochodzenia. Ot, natura ma dość uniwersalny, zapisany w kodzie genetycznym „przepis” na ochronę rozwijającego się kurczaka i skład mineralny twardej otoczki wapniowej nie ulega zasadniczym zmianom. Z tego wypływałby wniosek, że można jakiekolwiek skorupki z domowych odpadów dorzucić do zagonów i oczekiwać na rezultaty.

Witaminizator oferuje jednak dodatkowe korzyści, które w ostatecznym rozrachunku okazują się przeważające. Po pierwsze i najważniejsze, skorupkowy nawóz marki Alvanaeko odznacza się niezwykle drobnym poziomem zmielenia, co nie tylko ułatwia mieszanie nawozu z podłożem, ale znacząco wpływa na poziom jego bio-dostępności. Mikroskopijne cząsteczki zbliżone są do rzędu „nano”, a więc wielkości powszechnie wykorzystywanej w przemyśle i medycynie do zwiększenia absorpcji poszczególnych związków. Łatwiej i szybciej niż tradycyjne skorupki przenikają do gleby i do systemu korzeniowego, pobudzając jego intensywny wzrost i przynoszą efekty w postaci bujnego, intensywnie wybarwionego kwiecia i dorodnych owoców.

Z uwagi na miałką konsystencję mąki Witaminizator jest również łatwiejszy do przyswajania i dawkowania, co ma zasadnicze znaczenie, jeśli chcemy osiągnąć konkretny, mieszczący się w ściśle określonym zakresie poziom kwaśności gleby. Wreszcie, Witaminizator niesłychanie ułatwia życie! Zbieranie skorupek po jajkach, przechowywanie ich i kruszenie to bowiem czynności, które większość ludzi po prostu zniechęcają. Mając gotowy nawóz w wygodnym opakowaniu, które może się wahać od 500 do 1000 g, stosujemy go bez żadnych kłopotów, gdy tylko przyjdzie potrzeba.

pomidory

Witaminizator przyda się m.in. w ogródku warzywnym, zapewniając lepsze plony.fot.Shutterstock

Którym roślinom pomoże nawóz skorupkowy?
Wykorzystanie Witaminizatora w ogrodzie zależy od uprawianych gatunków oraz wyjściowego stanu podłoża. Stąd przed rozpoczęciem sadzenia poleca się zawsze sprawdzić poziom kwaśności gleby, czego można dokonać za pomocą prostego kwasomierza, do nabycia w sklepach ogrodniczych.

Witaminizator zastosujemy przede wszystkim:
•    dla roślin potrzebujących zasadowego odczynu gleby (pH> 7.2)
•    dla roślin preferujących neutralne podłoże (pH w granicach 6.6-7.2), w przypadku, gdy ziemia w ogrodzie jest kwaśniejsza. W rzeczywistości zdarza się to bardzo często.

Potrzeby wapnowania gleb zależą od odczynu (pH) oraz kategorii agronomicznej gleby (tabela 1). Odczyn gleb (pH) można określić metodą laboratoryjną lub pH-metrem polowym.

Zalecane dawki wapna w zależności od potrzeb wapnowania zamieszczono w tabeli 2.

tabela

Dawki wapna podane w tabeli 2 zostały wyliczone w taki sposób by doprowadzić odczyn gleby do wartości optymalnej (tabela 3). Nie zaleca się jednak stosowania całkowitej dawki wapna wyliczonej dla przedziału „wapnowanie konieczne” z uwagi na możliwość wystąpienia tzw. efektu „przewapnowania”, czyli zaburzeń przyswajalności składników pokarmowych dla roślin. W nawiasach podano maksymalne dawki CaO jakie można zastosować jednorazowo. Zabieg wapnowania uzupełniającą dawką można powtórzyć po upływie roku, po oznaczeniu aktualnej wartości pH gleby.

tabelka

Dawki wapna nawozowego zwyczajowo wyraża się w tonach tlenku wapnia na 1 ha.
Rolnik musi przeliczyć odpowiednią dawkę (tabela 2) wapna uwzględniając procentową zawartość CaO w tym wapnie.

Na przykład jeśli zalecana dawka wg tabeli 1 wynosi 2 t CaO/ha, a do dyspozycji mamy nasz witaminizator 98% to aby uzyskać zamierzony efekt musimy zastosować:
2 t CaO/ha : (98% CaO/100) = 2,04 t masy nawozu na 1 ha.

Szczególnie dobre rezultaty przynosi wspomaganie Witaminizatorem popularnych warzyw takich jak pomidory, cukinie, cebula, szpinak, fasola, kapusta czy groszek oraz owoców winorośli i czarnej porzeczki. Jeśli chodzi, o rośliny ozdobne, to wapienne, zasadowe podłoże uwielbiają przede wszystkim lawenda, piwonie, liliowce, irysy, powojniki, ciemierniki oraz większość gatunków skalniaków, naturalnie porastających wapienne gleby wśród skał. Alkaliczny odczyn sprzyja też młodym drzewom takich gatunków jak jawor, jodła Douglasa czy sosna austriacka oraz niektórym krzewom, m.in. forsycji i bzu. U wszystkich roślin ogrodowych i szklarniowych Witaminizator dosypuje się w zalecanych przez producenta dawkach do wierzchniej warstwy podłoża i delikatnie zapracowuje do ziemi, a następnie podlewa.

Ponadto Witaminizator można zmieszać z substratem do rośliny doniczkowych, aby uzyskać lepsze kwitnienie domowych kwiatów ozdobnych. Nawóz można stosować przez cały rok i to z cotygodniową regularnością!

Rośliny, których nie uszczęśliwisz
Dobry ogrodnik, to taki, który rozumie różnorodność flory i indywidualne potrzeby każdego gatunku. Nie próbuje więc iść na skróty, traktując każdą roślinę jednakowo, ale dopasowuje pielęgnację do indywidualnych wymagań, nawet, jeśli oznacza to dodatkowe opakowanie specyficznego nawozu na półce. Witaminizator, jakkolwiek cechuje się szerokim spektrum zastosowania, nie nadaje się jednak dla każdego gatunku botanicznego, a wielu może wręcz zaszkodzić. Mowa o roślinach, które preferują kwaśne gleby i nie tolerują obecności większej ilości wapnia wokół korzeni.
Witaminizatora nie należy więc stosować do popularnych ogrodowych roślin kwitnących, które sadzimy zawsze z dodatkiem torfu, takich jak hortensje, rododendrony, żarnowce, wrzosy i wrzośce, pierisy japońskie, abelie koreańskie czy azalie. Nie polubią go także owocujące krzewy i drzewa aronii, berberysów, dereniów, ostrokrzewów, błotni leśnej, żurawiny wielkoowocowej czy borówki amerykańskiej. Dalej witaminizatora nie stosujemy w sąsiedztwie ambrowców amerykańskich, kalin szerokolistnych, klonów palmowych, oczarów pośrednich, a nawet magnolii, które preferują delikatnie zakwaszoną glebę. Do mniej znanych gatunków, które lepiej czują się w kwaśnym podłożu należą także dabecja kantabryjska, enkiant dzwonkowaty, głogownik kosmaty oraz kiścienie. Witaminizator nie jest również wskazany dla jakichkolwiek gatunków orchidei.

Eksperci ogrodnictwa polecają sadzenie roślin lubiących kwaśną glebę w wybranych strefach ogrodu, tak, aby uniknąć negatywnego oddziaływania na siebie sąsiadujących gatunków. Tym sposobem Witaminizator może być stosowany całkiem bezpiecznie z wielkim pożytkiem dla bylin, krzewów, drzew, warzyw i owoców, którym wapienne gleby sprzyjają. Dodatkowym bonusem wynikającym z zastosowania skorupkowego nawozu jest fakt, że skutecznie ogranicza on pojawianie się chorób grzybowych, które potrafią zniszczyć najbardziej dorodne uprawy!

Więcej informacji o produkcie można znaleźć na stronie:

Bibliografia:
„Comparative Study of Various Organic Fertilizers Effect on Growth and Yield of Two Economically Important Crops, Potato and Pea” Aisha Wazir i in., https://www.scirp.org/pdf/AS_2018062216034580.pdf, 11/11/2019
“IMPACT OF EGGSHELLS IN ORGANIC AGRICULTURE” Sarakanam Bala Murali, https://www.researchgate.net/publication/274706239_IMPACT_OF_EGGSHELLS_IN_ORGANIC_AGRICULTURE, 11/11/2019
“A Review of the uses of poultry eggshells and shell membranes” Anthony Macharia King’ori, https://www.researchgate.net/publication/279557572_A_Review_of_the_uses_of_poultry_eggshells_and_shell_membranes, 11/11/2019
“Application of Eggshell as Fertilizer and Calcium Supplement Tablet” Madhavi Gaonkar, A.P.Chakraborty, International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology, https://www.ijirset.com/upload/2016/march/183_APPLICATION_no%20hard%20copy_NEW.pdf, 11/11/2019

art. sponsorowany

4.8/5 - (13 votes)

Po każdym ugotowaniu jajek mamy gotowe skorupki do zmielenia. Ja mielę takie skorupki palcami :) a potem podsypuję pod krzaki koło domu.

Od 5 lat zbieram i kruszę skorupy jaj.

Zapraszamy do zakupu. Nie trzeba kruszyć

Dawniej się samemu drobilo i podsypywało roślinki :)

Temat naszej babci. Ona wrzucała skorupy pod rośliny. Polecam. Działa.