Boczniak łyżkowaty (Pleurotus pulmonarius (Fr.) Quel.)

Nazywany/a też: boczniak płucny

Tagi: jadalne
Boczniak łyżkowaty jest rzadko występującym w Polsce grzybem jadalnym z rodziny boczniakowatych.

1. Sezon
  2. Występowanie
  3. Wygląd
  4. Właściwości
  5. Zastosowanie
  6. Systematyka
  7. Galeria zdjęć

Sezon

Rośnie od maja do października.

Czy wiesz, że...
  • Grzyb ten przypomina muszlę nie tylko ze względu na kształt, ale także ze względu na barwę o odcieniu kości słoniowej.
  • Grzyb ten jest podobny do boczniaka ostrygowatego oraz ciżmówki.
  • Jest rzadkim gatunkiem w Polsce - został wpisany na Czerwoną listę roślin i grzybów Polski, jako gatunek narażony na wymarcie.

Grzyb ten najczęściej rośnie na martwych oraz żywych drzewach, w szczególności na dębach, bukach, wierzbach, brzozach i innych drzewach liściastych.

Kapelusz osiąga średnicę od 5 do 12 cm. Kształt określany jako muszlowaty albo łopatkowaty. Barwa od białawej, poprzez bladobrązową, aż po siwoochrową. Brzeg kapelusza żółknie i jest podwinięty. Grzyb przyrasta bokiem do podłoża.

Blaszki są gęste, głęboko zbiegają na trzon. Mają wąski kształt, a w dotyku są sprężyste. Barwy od białawej do jasnokremowej. Wysychanie blaszek powoduje ich żółknięcie.

Trzon osiąga wysokość od 1 do 6 cm oraz grubość do 1,5cm. Powierzchnia jest gładka. Wyrasta z boku kapelusza. Ma kolor białawy. U podstawy jest nieco cieńszy.

Miąższ u młodych okazów jest soczysty i sprężysty, wraz z wiekiem staje się jednak twardy i bardziej suchy. Ma słodki smak, natomiast zapach jest słabo wyczuwalny.

Zarodniki mają kształt cylindryczny. Wysyp zarodników biały z fioletowym odcieniem.

Grzyb ten posiada niewiele kalorii, dlatego polecany jest osobom dbającym o linię oraz tym na diecie.

Zastosowanie boczniaka łyżkowatego jest bogate w kuchni. Bardzo często zbiera się go w celu zamarynowania. Dzięki swojemu charakterystycznemu, słodkiemu zapachowi idealnie sprawdza się jako dodatek do dziczyzny oraz różnych sosów, nie tylko mięsnych. Może stanowić doskonałe, jednoskładnikowe danie dla wegetarian.

By Jerzy Opioła (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons By Jerzy Opioła (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons