Maślak żółty (Suillus grevillei)

Nazywany/a też: borowik piękny, borowik strojny, borowik żółty, czerwonka, grzyb modrzewiowy, grzyb okazały, grzyb strojny, maślak czerwony, maślak strojny, modrzewiak, modrzewiowy, piękny, strojniś

Maślak żółty jest pospolicie występującym w Polsce grzybem jadalnym. Znaleźć go można głównie w górskich okolicach. Jest niezwykle popularny wśród grzybiarzy, którzy cenią sobie jego bardzo dobry smak.

Maślak żółty spotykany jest w lasach od czerwca do października.

• Maślak żółty przez wiele lat opisywany był pod nazwą maślak strojny.
  • Nazwę maślak żółty wprowadziła biolog Alina Skirgiełło w 1960 roku.
  • Miąższ maślaka żółtego pod wpływem siarczanu żelaza (II) zmienia zabarwienie na szaroniebieskie.

Maślak żółty występuje w górskich lasach mieszanych. Rośnie tylko pod modrzewiami, dlatego można go spotkać także w pobliżu pojedynczych drzew tego gatunku. Najczęściej pojawia się w grupach, ale można też znaleźć egzemplarze samotnie rosnące. Występuje w Europie, Ameryce Północnej, Afryce Północnej oraz w Australii.

Owocnik maślaka żółtego osiąga średnicę od 4 do 15 cm. U młodych osobników ma kształt półkolisty i jest stożkowaty. U starszych robi się spłaszczony i poduchowaty. Jest koloru żółtego lub złocistożółtego, niekiedy z pomarańczowymi przebarwieniami. Skóra kapelusza jest gładka, naga i pokryta śluzem. W czasie wilgotnej pogody jest śliska i błyszcząca. U młodych okazów trudno oddzielić ją od miąższu, u starszych oddziela się bez problemu.

Rurki maślaka żółtego osiągają długość od 6 do 12 mm. U młodych grzybów są koloru żółtego, później robią się oliwkowożółte. Pod wpływem ucisku lub uszkodzenia przebarwiają się na czerwonobrązowo lub na brązowo. Rurki młodych owocników pokryte są od żółtą osłoną tworzącą z czasem na trzonie rdzawe zgrubienie. Są przyrośnięte do trzonu i łatwo oddzielają się od miąższu. Początkowo mają małe, zaokrąglone pory, które u starszych grzybów robią się kanciaste.

Trzon maślaka żółtego osiąga wysokość od 4 do 12 cm i  grubość od 1,5 do 2,5 cm. Ma dobrze widoczny biały lub żółty pierścień. Nad pierścieniem przybiera kolor żółtopomarańczową lub złotożółtą, często pokryty jest siateczką i drobnymi ziarenkami. Poniżej pierścienia jest żółtobrązowy i podłużnie włóknisty. Ma cylindryczny, niekiedy maczugowaty kształt. Na całej długości ma taką samą grubość.

Miąższ maślaka żółtego początkowo ma kolor cytrynowożółty, który z czasem jaśnieje. W kapeluszu jest miękki, mięsisty i soczysty. W trzonie jest twardy i nieco włóknisty. Po przecięciu brązowieje. Ma łagodny smak i przyjemny zapach.

Maślak żółty podobny jest do maślaka alpejskiego, który również rośnie pod modrzewiami. Ten drugi grzyb spotykany jest jednak tylko w wyższych partiach górskich. Drugim podobnym grzybem jest maślak ziarnisty, który, w przeciwieństwie do maślaka żółtego, nie posiada pierścienia.

Maślak żółty jest bardzo dobrym grzybem jadalnym. W większości składa się z wody i poza śladowymi ilościami białka i węglowodanów, nie posiada ważniejszych wartości odżywczych. Maślak źółty jest nietrwały ze względu na lepkie owocniki. Często jest atakowany przez owady.

Maślaki żółte idealnie nadają się do suszenia, marynowania, przyrządzania sosów, zup i sałatek. Przed spożyciem należy pamiętać o zdjęciu skórki, która pokryta jest śluzem.

Maślak żółty "Suillus grevillei G6" autorstwa Jerzy Opioła - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.

Maślak żółtyCharakterystyczny śluz na owocnikach maślaka żółtego, User:Luridiformis [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons