Drzemlik (Falco columbarius)

Nazywany/a też: sokół drzemlik, sokół królik

Sokół nieco większy od dzięcioła dużego. Do Polski przylatuje niezbyt nielicznie, bardzo mało osobników zimuje w naszym kraju. W locie jest bardzo zwinny. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

Żółta obrączka oczna. Tęczówka oczna brązowawa. Dziób z tępym końcem. Sylwetka krępa. Skrzydła spiczaste. Nogi żółte, z czarnymi pazurami. Ogon średniej długości, równo ścięty. Wyraźny dymorfizm płciowy. Samce są lżejsze i mniejsze od samic. Gardło oraz podgardle białe. Słabo wyraźny wąs. Wierzch samca niebieskoszary, lotki pierwszorzędowe ciemne, spód rudawy, ciemno kreskowany. Ogon zakończony grubym czarnym pasem końcowym. Samica na wierzchu brązowoszara, spód ma płowo biały, ciemno kreskowany. Wąs niezbyt wyraźny. Ogon pręgowany. Osobniki młodociane podobne do dorosłych samic, choć są nieznacznie ciemniejsze na wierzchu ciała.
Czy wiesz, że...Drzemlik jest najmniejszym z rodzimych sokołów.

Występuje na obszarach tajgi w Ameryce Północnej. Jego zasięg obejmuje rozległy obszar od wschodnich wybrzeży Kanady po zachodnie Alaski i dalej część wysp na Morzu Beringa. Osobniki zamieszkujące okolice wybrzeży i południową część zasięgu pozostają w pobliżu miejsc gniazdowania przez cały rok. Jednak pozostałe drzemliki na zimowiska odlatują na południe na teren Stanów Zjednoczonych, Meksyku, krajów Ameryki Łacińskiej aż do Peru i północnej Brazylii.

Preferuje otwarte tereny, pola uprawne, łąki, wrzosowiska, bagna, torfowiska oraz doliny rzeczne.

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się na drzewie (w opuszczonym gnieździe krukowatych), w zaroślach lub na ziemi. Samica składa od 3 do 6 jaj. Czas wysiadywania (przeważnie przez samice) wynosi około miesiąca. Oboje rodzice zajmują się potomstwem. Po 25-32 dniach od wyklucia młode wylatują z gniazda i jeszcze przez kilka tygodni pozostają pod opieką rodziców.

Ptak drapieżny. Pożywia się kręgowcami (ptakami, płazami). Pokarm chwyta w locie (nisko nad ziemią). Oskubuje zdobycz na wzniesieniach takich jak kamienie.
Drzemlik. By Just a Prairie Boy from Calgary, AB, Canada (Merlin: Whaddya mean share?) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons Drzemlik. By Just a Prairie Boy from Calgary, AB, Canada (Merlin: Whaddya mean share?) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons