Kura domowa (Gallus gallus domesticus)

Kura domowa, to gatunek o dużym znaczeniu gospodarczym – hodowany dla mięsa oraz jaj (rocznie ponad 50 mld), są także hodowane jako ptaki ozdobne i zwierzęta domowe.

Kura domowa to ptak hodowlany, reprezentowany przez wiele ras różniących się wyglądem, masą, barwą upierzenia, grzebieniem, opierzeniem skoków. Głowa jest stosunkowo mała. Na głowie znajdują się przydatki głowowe: grzebień (znajdujący się na czole), korale (umiejscowione pod gardłem) oraz narośla. Posiada mocny dziób, zakrzywiony ku dołowi. Tułów krępy. Skrzydła małe. Nogi silne, długie, wyposażone są w mocne pazury. Dymorfizm płciowy jest wyraźny. Samce są większe, posiadają większe grzebienie oraz intensywniejsze ubarwienie upierzenia.
Czy wiesz, że...Jest formą udomowioną kura bankiwa (Gallus gallus). Jego udomowienie nastąpiło w III tysiącleciu p. n. e.

Kura domowa jest jednym z najbardziej powszechnych zwierząt domowych na świecie. Kury hodowane są na całym świecie. Najwięcej kur spotyka się w hodowlach jest w Stanach Zjednoczonych, Brazylii i Chinach.

Wyróżnia się różne typy hodowli kur domowych: system klatkowy wielkoformatowy (kury przebywają w niewielkich klatkach), system wolierowy (kury przebywają wspólnie na hali, na ściółce), system wolnowybiegowy. Wolny wybieg stosowany jest głównie w przydomowych niewielkich hodowlach, głównie na własny użytek. Stopniowo zwiększa się ilość wolnowybiegowych ferm komercyjnych. Prowadzi naziemny tryb życia. Lata słabo, na niewielkie odległości.

Kura domowa to ptak towarzyski, żyjący w stadach. W stadzie panuje porządek dziobania, osobniki najwyżej w hierarchii mają pierwszeństwo w dostępie do żywności. Gatunek poligamiczny. Gnieździ się na ziemi. Samica składa od 4 do 24 jaj. Najbardziej nośna kura rocznie może złożyć do 320 jaj. Jaja są różnorodniej barwy, od białych przez brązowe, zielone po purpurowe. Pisklęta są zagniazdownikami. Czas inkubacji trwa od dwóch do czterech tygodni. Samica pełni opiekę nad młodymi do kilku tygodni. Dojrzałość płciową w zależności od rasy osiąga między 5 a 18 miesiącem życia. Może dożyć od 5 do 10 lat, maksymalne do kilkunastu lat. Zwykle jednak żyje krócej. Kury hodowane na mięso żyją ok. 6 tygodni.

Kura domowa jest wszystkożerna. W jej diecie można wyróżnić pokarm roślinny (nasiona, owocebezkręgowce (owady, pierścienice) oraz drobne kręgowce (gady, małe ssaki). Pokarm zdobywa grzebiąc w ziemi.
Kura domowa By COBRA-COBRETTI (plWiki where it was uploaded by author) [Public domain], via Wikimedia Commons