Pingwin peruwiański (Spheniscus humboldti)

Nazywany/a też: pingwin Humboldta

Pingwin peruwiański, fot. shutterstock
Pingwin peruwiański, znany też jako pingwin Humboldta należy do rodziny pingwiny (Spheniscidae). Ubarwienie ciała jest czarno-białe. Głowa jest czarna, z cienką białą brwią łączącą się na szyi. Na piersi ciągnie się czarny pas, aż do boków. Grzbiet jest czarny. Spód ciała biały. Dziób jest masywny, jego nasada jest różowawa. Ogon jest krótki. Samce są większe od samic. Gatunkiem podobnym jest pingwin magellański (Spheniscus magellanicus).

Pingwin peruwiański jest endemitem pacyficznych wybrzeży Chile i Peru. Zasięg występowania tego gatunku rozciąga się od wyspy Isla Foca na północy po Isla Guafo na południu. Na całym obszarze występowania liczbę koloni szacuje się na około 50 sztuk.
Czy wiesz, że...Pingwin peruwiański jest jedynym pingwinem zamieszkującym Peru. Nazwa pochodzi od odkrywcy Alexandra von Humbold’a.

Pingwiny peruwiański większość życia spędzają w wodzie w strefie przybrzeżnej. W okresie rozrodczym częściej przebywają na brzegu. Gniazda zakładają na wybrzeżu w szczelinach skalnych, norach wydrążonych w guano, na powierzchni, wśród roślinności nadbrzeżnej, na wysokich klifach i w morskich jaskiniach. Jego liczebność maleje. Na liście IUCN ma status gatunku narażonego na wyginięcie (kategoria VU). Wpisany jest do konwencji CITES (załącznik I). Ogólna liczebność osobników i zasięg populacji pingwina peruwiańskiego zmniejszył się znacznie od XIX w., głównie z powodu utraty siedlisk. Do innych przyczyn spadku populacji należą: przełowienie, zaplątanie w sieci oraz usuwanie guana.

Pingwin peruwiański gnieździ się w niewielkich koloniach. Gatunek monogamiczny. Do rozrodu przystępuje od marca do grudnia, ze szczytem w kwietniu i we wrześniu. W jednym roku może wyprowadzić dwa lęgi. Samica składa dwa jaja. Czas wysiadywania wynosi około sześciu tygodni. Oboje rodzice biorą udział w inkubacji jaj oraz w ochronie gniazda. Pingwin peruwiański osiąga dojrzałość płciową między drugim a trzecim rokiem życia. Żyje do około 26 lat.

Pingwin peruwiański żywi się pokarmem zwierzęcym. W jego diecie znaleźć można głównie kręgowce (ryby) oraz bezkręgowce (skorupiaki, mięczaki).

1. “http://www.oiseaux-birds.com”; data dostępu: 2019-11-11