Raróg zwyczajny (Falco cherrug)

Nazywany/a też: raróg

Drapieżny ptak, większy od wrony siwej (Corvus cornix). Gatunkiem podobnym jest raróg górski (Falco biarmicus). Wędrowny gatunek, sporadycznie gniazdujący w naszym kraju, rzadko zalatujący. Jest gatunkiem zagrożonym wymarciem (kategoria EN na liście IUCN).

Oczy stosunkowo duże. Tęczówka oczna ciemna. Na głowie słabo wyraźny wąs. Brew jasna. Dziób krótki, haczykowaty. Woskówka żółta. Występuje zmienność w ubarwieniu. U typowej formy wierzch płowobrązowy. Głowa nieco jaśniejsza, jasnobrązowa. Ciemię jest kreskowane. Niewyraźny, wąski wąs. Spód białawy, intensywnie, brązowo kreskowany. Skrzydła szerokie. Ogon ciemnobrązowy, plamkowany na spodzie. Nogi są żółte, z czarnymi szponami. Brak dymorfizmu płciowego, choć samice są nieco większe. Osobniki młodociane są podobne do dorosłych. Woskówka szarawa. Wierzch ziemisty. Spód ciała kreskowany. Nogi szarozielone.
Czy wiesz, że...Głównym powodem zagrożenia jest nielegalny handel. Spadek liczebność tego gatunku związany jest także z degradacją siedlisk.

Zamieszkuje szeroki pas lądu w środkowej Eurazji: od Europy Środkowej, dalej poszerza się po południową Rosję na północy oraz po Iran, Afganistan i południowe Chiny na południu i ciągnie się aż do zachodnich Chin. Raróg w wysokich górach jest osiadły. Osobniki z pozostałych obszarów odlatują na zimę do południowej Azji oraz środkowej Afryki.

Występuje na otwartych przestrzeniach: stepach, skrajach pustyń, półpustyniach i obszarach wysokogórskich.

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się na skałach, drzewach, a także w opuszczonych gniazdach innych ptaków (czapli, krukowatych). Samica składa od 2 do 6 jasnożółtych bądź brązowawych, ciemnoczerwono nakrapianych jaj. Czas wysiadywania (przez samicę) wynosi miesiąc. Po około 40 dniach młode opuszczają gniazdo, przez jeszcze jakiś czas są dokarmiane przez rodziców. Dojrzałość płciową osiąga w drugim bądź w trzecim roku życia.

Żywi się zwierzętami kręgowymi (ptakami oraz ssakami).
Raróg zwyczajny. By Bohuš Číčel (http://www.flickr.com/photos/bcicel/) (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons Raróg zwyczajny. By Bohuš Číčel (http://www.flickr.com/photos/bcicel/) (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons