Śnieżyca duża (Anser caerulescens)

Nazywany/a też: śnieżyca, gęś śnieżna

Gęś mniejsza od gęgawy (Anser anser). Ptak towarzyski, żyjący w stadach. Gatunkiem podobnym jest śnieżyca mała (Anser rossii). Do naszego kraju zalatuje sporadycznie, są to nierzadko ptaki zbiegłe z niewoli. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

Tęczówka oczna ciemna. Dziób czerwonawy. Szyja średniej długości. Sylwetka krępa. Dwie odmiany barwne: błękitna oraz biała. Odmiana biała, niemal całkowicie biała, poza czarnymi lotkami pierwszego rzędu (widocznymi w locie). U ciemnej odmiany tylko głowa oraz przednia część szyi białe. Reszta ciała w szarej tonacji. Nogi mocne, czerwonawe. Brak dymorfizmu płciowego. Samce są nieco większe. Osobniki młodociane, szarobrązowe, z ciemniejszym dziobem oraz nogami.
Czy wiesz, że...Krzyżuje się z śnieżycą małą (Anser rossii), dając płodne mieszańce. Część systematyków umieszcza śnieżyce dużą w rodzaju Chen.

Miejsca gniazdowania tego gatunku znajdują się na wybrzeżach Zatoki Hudsona oraz za kołem podbiegunowym na północnych skrajach Kanady, na zachodnich brzegach Grenlandii, północnych Alaski i Wyspie Wrangla. Zimuje w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.

W lecie zamieszkują tundrę: skąpo porośnięte roślinnością wybrzeża morskie, wyspy, doliny rzek i równiny. Na zimowiskach przebywa na otwartych przestrzeniach, często w pobliżu wody. Często jest spotykana na obfitujących w ziarno polach uprawnych.

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się w koloniach, w zagłębieniu ziemi. Gniazdo (zbudowane przez samicę) wyścielone jest piórami puchowymi oraz roślinnością. Przystępuje do jednego lęgu w roku. Samica składa od 4 do 6 jasnych jaj. Czas wysiadywania (przez samicę) wynosi 21-23 dni. Samiec w tym czasie strzeże gniazda. Pisklęta niedługo po wykluciu opuszczają gniazdo. Młode po 40-50 dniach stają się lotne. Dojrzałość płciową osiąga między drugim a czwartym rokiem życia.

Zwierzę roślinożerne (żywi się korzeniami, liśćmi, łodygami, nasionami, owocami), dodatkowo odżywia się bezkręgowcami. Pokarm zbiera z ziemi.
Śnieżyca duża. By Alan D. Wilson, www.naturespicsonline.com [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons Śnieżyca duża. By Alan D. Wilson, www.naturespicsonline.com [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons