Trzyszcz Hudsona (Cicindela hudsoni)

Nazywany/a też: australijski chrząszcz tygrysi

Trzyszcz Hudsona, fot. shutterstock
Trzyszcz Hudsona (w mediach nazywany również australijskim chrząszczem tygrysim - po angielsku "chrząszcz tygrysi" oznacza właśnie trzyszcza) to najszybciej biegający owad - w pełnym pędzie może osiągnąć prędkość 2,5 metra na sekundę, czyli 9 kilometrów na godzinę. Z naszej perspektywy wydaje się to niewiele - ale warto zmienić punkt odniesienia: biegnąc, australijski chrząszcz tygrysi w sekundę pokonuje dystans równy 120 długościom swojego ciała. Ludzki rekordzista olimpijski, biegnąc z prędkością ok. 44 kilometrów na godzinę, pokonuje w sekundę dystans równy ledwie 6 długościom swojego ciała. Niektóre inne trzyszcze biegają jeszcze szybciej, jeśli bierzemy pod uwagę prędkość względną - inny gatunek australijskiego chrząszcza tygrysiego (Cicindela eburneola) pokonuje w sekundę dystans równy 171 długościom swojego ciała. Gdyby ludzie biegali z taką względną prędkością, przekraczali by szybkość dźwięku! Cicindela eburneola jest jednak znacznie mniejszy, dlatego pod kątem szybkości bezwzględnej trzyszcz Hudsona zdecydowanie wygrywa.
  4. Rozród

Trzyszcz Hudsona przypomina wyglądem inne gatunki trzyszczy, które zasiedlają ciepłe i suche siedliska na całym świecie (w Polsce występuje m.in. trzyszcz piaskowy). Długość ciała wynosi średnio 2 centymetry. Nogi są bardzo długie. Oczytrzyszcza Hudsona są bardzo duże i wyłupiaste. Wydłużone i zakrzywione żuwaczki służą do chwytania i przytrzymywania ofiar. W przeciwieństwie do większości innych spokrewnionych gatunków, trzyszcz Hudsona całkowicie utracił zdolność do lotu.
Czy wiesz, że...Trzyszcz Hudsona, czyli australijski chrząszcz tygrysi, jest najszybszym owadem na świecie (szczegóły w tekście głównym). Chociaż jest tak szybki, to ścigając ofiarę, co chwilę przerywa pościg, rozgląda się, po czym biegnie dalej. Dlaczego? Otóż biegnie tak szybko, że... traci wzrok. Mówiąc obrazowo - przy dużej prędkości obraz rozmywa się. Dlatego chrząszcz musi co jakiś czas przystanąć, na nowo zlokalizować ofiarę, i podjąć pościg na nowo. Nie jest to dla niego szczególnym upośledzeniem - biega tak szybko, że i tak w końcu doścignie swój obiad.

Trzyszcz Hudsona występuje we wnętrzu kontynentu australijskiego, na rozległych, pozbawionych roślinności solniskach, brzegach słonych jezior i strumieni.

Trzyszcz Hudsona, podobnie jak spokrewnione z nim inne gatunki, jest drapieżnikiem. Poluje na inne owady oraz pająki, które ściga na ziemi, dopada i wysysa. Doskonały wzrok umożliwia mu zlokalizowanie ofiary z dużej odległości.

Rozród

Podobnie jak w przypadku większości innych owadów,brak szczegółowych danych dotyczących rozmnażania trzyszcza Hudsona. Samica składa jaja, z których wylęgają się pędrakowate, bezskrzydłe larwy. U wszystkich trzyszczy larwy, podobnie jak osobniki dorosłe, są drapieżne; żyją w wykopanych przez siebie norkach w piasku, z których nagle wyskakują, chwytając przechodzące obok zamaskowanego wejścia owady. Następnie wciągają je do swojej nory i pożerają.

1. Kamoun S, Hogenhout SA (1996); “Flightlessness and Rapid Terrestrial Locomotion in Tiger Beetles of the Cicindela L. Subgenus Rivacindela van Nidek from Saline Habitats of Australia (Coleoptera: Cicindelidae)”; data dostępu: 1996-09-15