KOKOŚNIK. Ptak. Zwierzę - kokośnik
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ptaki Wróblowe Tanagrowate Pinaroloxias Kokośnik

Kokośnik (Pinaroloxias inornata)

Kokośnik - samica

Kokośnik należy do rodziny tanagrowate (Thraupidae). Jest jedynym przedstawicielem rodzaju Pinaroloxias. Mały ptak, rozmiarami porównywalny z czyżem zwyczajnym (Spinus spinus). Tęczówka oczna od ciemnobrązowej do czarnej. Dziób jest smukły i zakrzywiony. Nogi są czarne. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samce są prawie całkowicie czarne. Dziób jest u nich czarny. Samice są brązowe, z ciemnymi plamami na wierzchu i jaśniejszym spodem. Dziób samic jest pomarańczowo żółto czarny. Osobniki młodociane przypominają samice, choć różnią się od nich żółtym dziobem.

Kokośnik jest endemitem Wyspy Kokosowej (administracyjnie należącej do Kostaryki) leżącej ponad 500 km na południowy-zachód od Kostaryki. Jest gatunkiem osiadłym.

Kokośnik zamieszkuje wszystkie dostępne siedliska na Wyspie Kokosowej, jest tu najpospolitszym gatunkiem ptaka. Wyspę porastają głównie nadmorskie zarośla hibiskusa i wiecznie zielone lasy tropikalne. Kokośnik częściej spotykany jest na nizinach niż w wyższych położeniach górskich. Częsty zbiorowiskach roślinnych przekształconych przez człowieka. Wyspa w całości objęta jest ochroną jako park narodowy. Kokośnik przebywa w parach lub w małych grupach. Na liście IUCN ma status gatunku narażonego na wyginięcie (kategoria VU).

Kokośnik przystępuje do rozrodu przez cały rok, ze szczytem między styczniem a majem. Gnieździ się na drzewie. Gniazdo zbudowane jest z traw, gałązek i suchych liści. Budową gniazda zajmuje się samiec. Samica składa od 2 do 5 białych, brązowo nakrapianych jaj. Inkubacja jaj trwa około 12 dni. Samica sama wysiaduje jaja. Młode opuszczają gniazdo po kolejnych 12-15 dniach.

W diecie kokośnika znaleźć można zarówno pokarm roślinny (nektar, nasiona, owoce) jak i zwierzęcy: bezkręgowce (owady) oraz drobne kręgowce (jaszczurki).

1. https://www.oiseaux-birds.com; 2020-05-18;