ROZPUCZ LEPIĘŻNIKOWIEC. Owad. Zwierzę - rozpucz lepiężnikowiec
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Stawonogi Owady Chrząszcze Ryjkowcowate Rozpucz Rozpucz lepiężnikowiec

Rozpucz lepiężnikowiec (Liparus glabrirostris)

Rozpuszcz lepiężnikowiec, fot. shutterstock

Rozpucz lepiężnikowiec jest dużym, nielotnym chrząszczem z rodziny ryjkowcowatych. Występuje w Europie, głównie na terenach górskich i podgórskich. Jego głowa, jak u wszystkich ryjkowców, ma bardzo charakterystyczny, wydłużony kształt.

Rozpucz lepiężnikowiec jest jednym z największych europejskich chrząszczy z rodziny ryjkowcowatych – ciało osobników dorosłych osiąga długość 14-21 mm. Pokrywy skrzydłowe rozpucza lepiężnikowca są czarne, pokryte żółtymi plamkami z maleńkich łuseczek. Przedplecze oraz głowa są również czarne, pozbawione plamek (występują one czasem na bokach przedplecza). Jak u pozostałych ryjkowców, głowa rozpucza lepiężnikowca jest charakterystycznie wydłużona i znajdują się na niej duże czułki zakończone buławkami. Występuje u nich dymorfizm płciowy – samice rozpucza są zwykle większe od samców.

Obszar występowania rozpucza lepiężnikowca to góry i tereny pogórza środkowej Europy, odnotowano również populacje na południu kontynentu (Pireneje, północne Włochy). Pojedyncze, izolowane stanowiska rozpucza lepiężnikowca odnaleziono również na nizinach – na północy Polski, na Łotwie i Litwie oraz w obwodzie kaliningradzkim. Jeśli chodzi o siedliska, preferuje on tereny leśne, wilgotne, często w okolicach źródlisk oraz wzdłuż cieków wodnych, gdzie licznie rosną lepiężniki – roślina żywicielska rozpucza lepiężnikowca.

Jak wskazuje polska nazwa gatunku, rozpucz lepiężnikowiec jest ściśle związany z lepiężnikiem (różowym oraz białym), które stanowią podstawę jego diety. Postaci larwalne żywią się również korzeniami barszczów oraz ostrożenia warzywnego.

Rozród

Dorosłe rozpucze lepiężnikowce spotyka się w okresie kwiecieńsierpień. Do rozwoju larw niezbędne są rośliny żywicielskie – larwy rozpucza lepiężnikowca żerują na korzeniach i kłączach lepiężników, barszczów oraz ostrożenia warzywnego.

1. Lachowska-Cierlik D et al. (2020); "The Origin of Isolated Populations of the Mountain Weevil, Liparus glabrirostris—The Flagship Species for Riparian Habitats. Journal of Heredity 111(4): 357-370"; https://academic.oup.com/jhered/article-abstract/111/4/357/5864230?redirectedFrom=fulltext; 2020-06-28;
  2. Sikora A, Zieliński S, Giłka W (2015); "Rozpucz lepiężnikowiec Liparus glabrirostris(Coleoptera: Curculionidae) na północy Polski– występowanie i propozycje ochrony. Chrońmy Przyrodę Ojczystą 71(5): 388-395"; https://kzbp.biol.ug.edu.pl/media/pl/Dzialalnosc_naukowa/Publikacje/pdf_wg/2015_ChPO_71_388_395.pdf; 2015;
  3. Kutiak P / www.przewodnik-bieszczady.pl; "Rozpucz lepiężnikowiec (Liparus glabrirostris) / Fauna Bieszczadów"; https://www.twojebieszczady.net/fauna/rozpucz.php; 2020-11-15;
  4. Bonk M (2015); "Pancerny ryjkowiec / Małe rzeki: Blog przyrodniczy"; https://malerzeki.wordpress.com/2015/06/16/pancerny-ryjkowiec/; 2016-06-15;
4.9/5 - (15 votes)