Ocet jabłkowy – właściwości, skład i zastosowanie octu jabłkowego
Ekologia.pl Styl życia Ekologiczna żywność Ocet jabłkowy przyprawa – właściwości, skład i zastosowanie octu jabłkowego

Ocet jabłkowy przyprawa – właściwości, skład i zastosowanie octu jabłkowego

Ocet jabłkowy wykorzystujemy głównie w kuchni, by poprawić smak potraw. Jednak mało kto wie, że ocet jabłkowy przyda się także, gdy dopadnie nas zmęczenie, kaszel lub bezsenność lub gdy po prostu chcemy schudnąć.

Ocet jabłkowy, fot. shutterstock

Ocet jabłkowy, fot. shutterstock
Spis treści

Ocet jabłkowy – co to takiego?

Z dobrodziejstw octu jabłkowego w V wieku p.n.e. korzystał Hipokrates, który stosował go na dolegliwości układu oddechowego i pokarmowego. Ocet jabłkowy miała nałogowo spożywać m.in. Kleopatra, która w ten sposób walczyła ze zgagą po ciężkostrawnym posiłku. Dla rzymskich wojowników, którzy spożywali ocet bezpośrednio przed walką, był on źródłem siły i męstwa. Ocet jabłkowy od wieków wykorzystywany jest w medycynie ludowej. Nasze babcie i prababcie stosowały ocet jabłkowy przy różnych chorobach i dolegliwościach. Ocet jabłkowy był remedium na zaparcia, wzdęcia, zgagę czy przeziębienia. A dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym stosowany był również w przemywaniu ran.

Ocet jabłkowy przeżywa renesans – jego właściwości zachwalają dietetycy i lekarze. Nic w tym dziwnego, bo – jeżeli wierzyć doniesieniom naukowym – wszechstronny w zastosowaniach ocet jabłkowy poprawia nastrój, działa bakteriobójczo, zmniejsza apetyt na słodkie, przyspiesza przemianą materii i poprawia kondycję jelit. Z czego wynikają te wszechstronne właściwości octu jabłkowego?

Ocet jabłkowy zawiera wiele cennych składników, wspierających nasze zdrowie i urodę. Główną substancją czynną jest kwas octowy. Pozostałe składniki odżywcze, to kwas mlekowy, cytrynowy, propionowy, enzymy, aminokwasy, pektyny, witaminy, składniki mineralne i przyjazne dla naszego układu pokarmowego bakterie

Ocet jabłkowy dostarcza nam w sumie około 50 biopierwiastków. Chlor, fosfor, krzem, magnez, potas, siarka, wapń, żelazo – to część pierwiastków, jakie znajdziemy w occie jabłkowym. Znajdziemy w nim także witaminy A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3 i B6), witaminy C, E i P. W Occie jabłkowym występuje też bor. Ten mikroelement odgrywa ważna rolę w przyswajaniu wapnia i magnezu, co jest istotne w dla zdrowia i mocnych kości. Ocet jabłkowy to również źródło bioflawonoidów, które rozszerzają naczynia krwionośne, usprawniając pracę wszystkich narządów. Sprzyja to leczeniu hemoroidów i żylaków. W skład octu jabłkowego wchodzi również beta-karoten, silny przeciwutleniacz, który pomaga w walce z wolnymi rodnikami. Wolne rodniki powodują spore spustoszenie w organizmie ‒ przyspieszają proces starzenia się, osłabiają układ immunologiczny i zwiększają ryzyko pojawienia się chorób nowotworowych.

Ocet jabłkowy można wykorzystać w kuchni. Fot. GPritchettPhoto/Shutterstock

Oczyszczająca moc octu jabłkowego

Ocet jabłkowy pomaga schudnąć, a to dlatego, że zmniejsza apetyt na słodycze, przyspiesza przemianę materii i poprawia kondycję jelit. Poza tym pomaga równoważyć poziom cukru we krwi poprzez obniżenie indeksu glikemicznego posiłku.

Pektyny występujące w occie powodują, że dłużej odczuwamy sytość i w związku z tym ograniczamy ilość spożywanych pokarmów. Wystarczy pić regularnie dwie łyżki stołowe octu jabłkowego dziennie, by przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej, ale i zapobiec jej ponownemu odkładaniu się. Podobno Kleopatra wspaniałą figurę zawdzięczała właśnie temu octowi, po który sięgała przede wszystkim po ucztach.

Ocet jabłkowy to wróg bakterii

Kwas octowy robi porządki w naszym układzie pokarmowym i trawiennym. Dezynfekuje, odtruwa, czyści żołądek, jelita, nerki i drogi moczowe. Ocet jabłkowy wykorzystywany jest do leczenia grzybicy paznokci, wszawicy, trądziku i brodawek. Już dawniej stosowany był jako środek dezynfekujący i naturalny konserwant żywności. Zawdzięczamy to jego właściwościom antybakteryjnym i antyseptycznym.

Zdrowe jelita dzięki octowi jabłkowemu

Ocet jabłkowy dobrze wpływa na jelita ‒ absorbuje toksyny i odbudowuje naturalną florę bakteryjną. Dzięki zawartości rozpuszczalnego błonnika (pektyn), przyspiesza metabolizm, i wspomaga wypróżnianie się. Pektyny blokują wchłanianie i odkładanie się tłuszczu w organizmie, dzięki czemu spada poziom cholesterolu we krwi. Tym samym zapobiegają miażdżycy i nadciśnieniu. Jeżeli chcemy wspomóc trawienie, wystarczy wypić odrobinę octu jabłkowego przed lub w trakcie posiłku To pomoże wyprodukować wystarczającą ilości kwasu żołądkowego, który zwalczy niestrawność.

Jak stosować ocet jabłkowy?

Można go pić, jeść, płukać nim gardło. Oprócz wspaniałych właściwości wspierających organizm od środka, ocet jabłkowy można stosować zewnętrznie w postaci okładów czy toników. Tonik z octu jabłkowego odświeża skórę, działa antybakteryjnie, wspomaga leczenie chorób skórnych, w tym trądziku i egzemy.

Płukanka na bazie octu jabłkowego wygładzi, nabłyszczy i wzmocni włosy. Okłady z mieszanki octu i wody (w stosunku 1:1) zadziałają kojąco na opuchnięte kostki po ciężkim, męczącym dniu. 

Przeciwwskazania przy stosowaniu octu jabłkowego

Regularne spożywanie octu jabłkowego powinno wejść w nawyk. Jednak należy pilnować, by nie przekraczać zalecanej, dziennej dawki. Ocet jabłkowy spożyty w nadmiarze może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla naszego organizmu, takie jak obniżenie poziomu potasu, erozja szkliwa czy podrażnienie błony śluzowej jelit. Ze stosowania octu powinny zrezygnować też osoby, które mają wrzody i dużą kwasotę żołądka. Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań w zupełności wystarczą dwie łyżeczki octu dziennie. Można go spożywać w formie rozcieńczonej z ciepłą wodą, lub jako dodatek do sałatek i innych dań.

Domowy ocet jabłkowy, fot. shutterstock

Jak zrobić ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy, jak sama nazwa wskazuje, produkowany jest z jabłek. Powstaje on w wyniku fermentacji owoców – dlatego bez problemu można go przygotować samodzielnie w domu. Oczywiście ocet jabłkowy można kupić w sklepie, tylko należy pamiętać, by wybrać produkt wartościowy, a do takich należy naturalnie mętny i ciemny ocet jabłkowy. Naturalny osad świadczy o dobrej jakości octu.

Przepis na ocet jabłkowy

(autorka: Anna Krasucka)

Składniki:


Przygotowanie:

  1. Do dużego słoja włóż skórki z jabłek, aby wypełniły ok. ¾ słoja.
  2. Przygotuj roztwór wody z miodem + ew. cukrem, aby był lekko słodki (przybliżone proporcje – 5 szklanek wody na 2 łyżki miodu). Wlej do słoja tyle roztworu, aby przykrył wszystkie skórki, ale nie wypełnił słoja po brzegi (zawartość będzie fermentować i się podnosić, więc mogłaby wypłynąć ze słoja). Słój przykryj bawełnianą ściereczką.
  3. Odstaw w ciepłe, ale zacienione miejsce na 4-6 tygodni. Zawartość słoja przemieszaj codziennie drewnianą łyżką.
  4. Po 4-6 tygodniach ocet odcedź i zlej do butelek np. po piwie, które mają zamykane butelki. Przechowuj w chłodnym i ciemnym miejscu.
  5. Ocet jabłkowy domowej roboty świetnie się przechowuje. Ocet jest delikatny i aromatyczny, a stosuję go do wszelkich potraw na ciepło i na zimno np. sałatek, zup. Pyszny, bo swojski :)

Uwaga:
Ocet jabłkowy nie jest wskazany dla osób, które mają wrzody. Poza tym trzeba uważać na ilość spożywanego octu, bowiem w nadmiarze może zaszkodzić.

Ekologia.pl (JSz)
Bibliografia
  1. WebMD; “Apple Cider Vinegar and Your Health”; data dostępu: 2019-10-03;
  2. Timothy Huzar; “Side effects of apple cider vinegar”; data dostępu: 2019-10-03;
  3. Nicola Shubrook; “The health benefits of apple cider vinegar”; data dostępu: 2019-10-03;
  4. Nazıroğlu M i in.; “Apple cider vinegar modulates serum lipid profile, erythrocyte, kidney, and liver membrane oxidative stress in ovariectomized mice fed high cholesterol”; data dostępu: 2019-10-03;
  5. Robert H. Shmerling ; “Apple cider vinegar diet: Does it really work?”; data dostępu: 2019-10-03;
  6. PennState Extension; “Making Cider Vinegar at Home”; data dostępu: 2019-10-03;
4.8/5 - (5 votes)
Subscribe
Powiadom o
7 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Wspaniale… Dziękuję…

Ocet jabłkowy że jest zdrowy to fakt. Że ma wiele wspaniałych związków chemicznych to drugi fakt. Ale nie ma ani tysięcznej miligrama więcej pierwiastków niż to co zostało użyte do jego produkcji (skórka Jabłka, skórka chleba itp) Poprzez fermentację nie można wytworzyć nowych pierwiastków.

ocet jabłkowy jest bardzo zdrowy, dobry na trawienie. Jak dobrze trawi nam żołądek, to i jelita dobrze funkcjonują. Mnie ostatnio jednak jelita trochę zaczęły kaprysić, ciągłe zaparcia i wzdęcia , to coś czego nie potrafię się pozbyć, dopiero z pomocą przyszła intesta, dzięki niej zaczęłam normalnie wychodzić do ludzi i nie musiałam brać częstego urlopu ze względu na moje problemy z ibs

Ja ocet dodaję do odżywki do włosów w spray’u. Kupuję w drogerii zazwyczaj łopianowy spray i dolewam do nieg octu jabłkowego, w miarę jak ubywa odżywki dolewam do niej ocet. Świetnie zamyka łuski włosa, włosy są błyszczące i pobudzone do wzrostu.

Ocet jabłokowy ma mnóstwo zastosowań do jakich go wykorzystuję. W kuchni to wiadomo ale także na cerę, do czyszczenia od kamienia czy nawet picie czasmi odrobiny na ból brzucha. Także podobno likwiduje brodawki i inne wypryski a nawet działa przeciwłupieżowo. Jeśli ktoś go nie używał wcześniej to polecam wyprubować. Sama robię na takiej zasadzie jeśli ktoś by chciał poznać mój sposób – bardzo podobny https://www.open-youweb.com/jak-zrobic-ocet-jablkowy/, dziękuję za wpis i zachęcam to wyprubowania jego zastosowań.

Witam serdecznie mam pytanie,czy zamiast miodu można dodać xylolitu pozdrawim

Nie, bo cukier jest pożywką dla bakterii octowych. Ksylitol nie jest cukrem,chociaż jest słodki.