Groszek zielony warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze groszku zielonego

Groszek zielony jest jedyną warzywem strączkowym, którego nasiona można spożywać także na surowo. Najsmaczniejszy jest groszek zielony, wyjęty prosto z łupiny albo gotowany, w towarzystwie marchewki. Walory smakowe powodują, że jedzenie groszku zielonego to czysta przyjemność. Na szczęście dobroczynne działanie składników w nim zawartych sprawia, że nie jest to „grzeszna” przyjemność.



Zielony groszek, fot. shutterstockZielony groszek, fot. shutterstock
  1. Groszek zielony - przybysz z Tybetu, ulubieniec Króla Słońce
  2. Groszek zielony - naturalna antykoncepcja
  3. Groszek zielony - źródło witamin młodości i żelaza
  4. Groszek zielony - zapobiega osteoporozie
  5. Dieta dla zdrowego serca
  6. Groszek zielony - obrona przed rakiem
  7. Groszek zielony - przeciw przeziębieniom
  8. Groszek zielony - zapobiega niedokrwistości
  9. Groszek zielony - zamyka drzwi depresji
  10. Jak przygotowywać groszek zielony?
Groszkiem zielonym nazywamy niedojrzałe nasiona grochu zwyczajnego (Pisum sativum L.), należącego do rodziny bobowatych. Uprawia się go tak, by za pomocą czepnych wąsów mógł wspinać się po podporach. Spożywa się same nasiona. W Polsce groch zwyczajny spotyka się jako antropofit dziko rosnący albo w formie rośliny uprawnej.

Groszek zielony - przybysz z Tybetu, ulubieniec Króla Słońce

Zielone kuleczki rosną dziko w południowo-zachodniej Azji i mają historię, którą szacuje się na 10 tysięcy lat. Zalety groszku zielonego najwcześniej odkryli Chińczycy i mieszkańcy Indii. Do Europy trafił w już średniowieczu, jednak dopiero na przełomie XVI i XVII stulecia stał się popularnym dodatkiem do wielu dań, gdy jeszcze nie znano ziemniaków. Swoją renomę groszek zielony zawdzięcza Ludwikowi XIV, który przepadał za tym warzywem. Znane francuskie powiedzenie z tamtej epoki brzmi: „Kto ma dość grochu i chleba, słoniny i wina oraz 5 sous w kieszeni, ten może mówić, że mu się świetnie powodzi”.

Na początku wieku XX niebywale popularny stał się groszek konserwowy, jednak proces pasteryzacji pozbawiał warzywo intensywnej zielonej barwy. Lepszym sposobem na przedłużenie jego świeżości stały się wszechobecne w późniejszej epoce mrożonki. Dzisiaj doceniamy zalety spożywania świeżego groszku zielonego.

Groszek zielony - naturalna antykoncepcja

W medycynie ludowej można znaleźć informacje o rzekomym działaniu antykoncepcyjnym groszku zielonego. Co ciekawe - badania naukowe potwierdzają tę właściwość. Eksperyment przeprowadzony w 1935 roku przez indyjskiego doktora Sanyala wykazał, że szczurze samice i samce karmione grochem stały się bezpłodne. Ustalono, że składnik, który odpowiada za działanie antykoncepcyjne to m-ksylohydrochinon. Na bazie tego związku wytworzono w późniejszym czasie preparat, który spowodował spadek częstości ciąż do 60 proc.. Potencjału groszku zielonego w tym zakresie nie wykorzystano jednak w pełni, ponieważ szybko weszła na rynek pigułka hormonalna.
fot. shutterstock

Groszek zielony - źródło witamin młodości i żelaza

Groszek zielony dostarcza nam umiarkowaną ilość kalorii (100 g to 80 kcal). Z uwagi na dużą zawartość białka (5 procent) i węglowodanów (10 procent) warzywo jest popularne w diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Zielona kulka kryje w sobie imponujący zestaw witamin: witamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B5, B6 i B9), witamina C, E i K. Znajdziemy w niej również cenne minerały - cynk, fosfor, magnez, mangan, molibden, potas, selen, sód, wapńżelazo.

Groszek zielony - zapobiega osteoporozie

Dzięki licznym opracowaniom naukowym wiemy, jak ważna w procesie wchłaniania wapnia jest witamina K. Jeśli w organizmie jest niewystarczająca ilość tego aminokwasu, nawet mimo spożywania produktów bogatych w wapń, możemy odczuwać skutki jego niedoboru. Tymczasem porcja groszku zielonego 150 gram zawiera w sobie niemal połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę K, dzięki czemu nasze kości rzeczywiście mogą przyjmować niezbędny do ich prawidłowej budowy makroelement i spada ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Dieta dla zdrowego serca

Przeprowadzone przez naukowców z Danii badania wykazały, że codzienne spożywanie groszku zielonego sprawia, że już po dwóch tygodniach stężenie trójglicerydów we krwi zmniejsza się o 13 procent, dzięki czemu taka dieta chroni nasze serce. Z kolei zawarta w tym warzywie witamina B3, B6, kwas foliowy i błonnik obniżają zły cholesterol LDL, przez co ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego spada.

Groszek zielony - obrona przed rakiem

Specjalistyczne badania przeprowadzone przez meksykańskich uczonych potwierdziły, że spożywanie 2 mg dziennie polifenoli chroni nas przed nowotworem żołądka. Niewielka porcja groszku zielonego zawiera niemal 10 mg tych związków. Przyjmowanie bogatego w przeciwutleniacze i chlorofilinę warzywa zapobiega wchłanianiu substancji rakotwórczych przez nasz organizm.
fot. shutterstock

Groszek zielony - przeciw przeziębieniom

Zawarta w zielonym groszku witamina C (w 50 gram znajduje się jej ok. 11 mg) naturalnie zwiększa naszą odporność na choroby wirusowe i obniża ryzyko zachorowania na raka. Silny układ immunologiczny jest podstawą dobrego samopoczucia.

Groszek zielony - zapobiega niedokrwistości

Zielony groszek jest doskonałym źródłem żelaza niehemowego. Dodatkowo, przez zawartość witaminy C, umożliwia szybkie wchłanianie tego pierwiastka. Odpowiednia podaż żelaza chroni nas przed anemią, zapewnia prawidłowy rozwój organizmu, zwiększa odporność i niweluje zmęczenie.

Groszek zielony - zamyka drzwi depresji

Jako że groszek zielony jest bogaty w kwas foliowy, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, zapobiega rozwijaniu się takich chorób psychicznych, jak depresja. Naukowcy z Uniwersytetu York i Szkoły Medycznej Hull York w Kanadzie za pomocą analizy badań przeprowadzonych na niemal 15 tysiącach osób udowodnili, że niedobory kwasu foliowego w organizmie mogą powodować rozwój depresji.

Jak przygotowywać groszek zielony?

Zielony groszek jest lekkostrawny i – dzięki sporej zawartości węglowodanów oraz błonnika – sycący. Warzywo można jeść na surowo, jednak najlepiej smakuje, kiedy ugotujemy je w lekko osolonej wodzie. Aby zapobiec utracie jego koloru, należy najpierw przykryć garnek, a po pewnym czasie zdjąć pokrywkę i gotować do końca na niewielkim ogniu.

Groszek zielony bardzo dobrze komponuje się z sosem śmietanowym – takie danie jest pyszne i proste w wykonaniu.

Składniki (porcja dla dwóch osób):

Sposób przygotowania:
Szalotkę podsmażamy na maśle w średniej wielkości garnku. Kiedy będzie już rumiana, wlewamy wodę, wrzucamy groszek zielony i wsypujemy sól. Chwilę mieszamy, po czym zagotowujemy wodę, dodajemy masło i znowu mieszamy. W osobnej misce łączymy śmietanę z mąką i cukrem. Powstałą masę dodajemy do groszku. Gotujemy na niewielkim ogniu przez około 5 minut.
Smacznego!
Alicja Chrząszcz

Bibliografia

  1. The Worldwide Vegetables; “Pisum sativum”; data dostępu: 2019-05-31
  2. Wendy Dahl i in.; “Review of the health benefits of peas (Pisum sativum L.)”; data dostępu: 2019-05-31
  3. Runchana Rungruangmaitree, Wannee Jiraungkoorskul; “Pea, Pisum sativum, and Its Anticancer Activity”; data dostępu: 2019-05-31
  4. Nutrition and You; “Green peas nutrition facts”; data dostępu: 2019-05-31
  5. World Healthies Foods, The George Mateljan Foundation; “Green peas”; data dostępu: 2019-05-31
Ocena (4.7) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy