Wtorek 06.08.2019

Te zwierzęta umierają przez plastik

Plastikowe śmieci zanieczyszczają więc morza i oceany, stanowiąc śmiertelne zagrożenie dla mieszkających w nich zwierząt. Od krabów po wieloryby, od bakterii po ludzi ‒ tworzywa sztuczne w naszych morzach szkodzą życiu na całej długości łańcucha pokarmowego.

Ptaki morskie

Dane pokazują, że każdego roku z powodu spożycia plastiku ginie ponad milion ptaków morskich. Z jednej strony giną zaplątane w sieci rybackie i różnego rodzaju opakowania, z drugiej strony zjadają fragmenty plastiku, myląc je z pokarmem. Przykład? Naukowcy z University of Tasmania donieśli, że spożycie plastiku ma negatywny wpływ na zdrowie burzyków bladodziobych, które są zagrożonym gatunkiem ptaków morskich. Badanie wykazało, że ptaki, które zjadły plastik, rozwijały się wolniej i miały problem z nerkami.
Żółwie morskie

Badanie University of Exeter z 2017 r. wykazało, że setki żółwi morskich giną każdego roku w wyniku zaplątania się w plastik ‒  głównie w porzucone sieci rybackie lub siatki po piwie. W ubiegłym roku naukowcy z Exeter wykryli mikroplastiki w jelitach każdego gatunku żółwia morskiego w Oceanie Atlantyckim i Pacyfiku oraz w Morzu Śródziemnym, a także w miejscach gniazdowania żółwi Karetta i żółwi zielonych. Obecność plastiku w żółwich gniazdach potencjalnie wpływa na hodowlę tych zwierząt. Ponieważ mikroplastiki absorbują ciepło, ich obecność może podnieść temperaturę inkubacji, zmieniając stosunek samców do samic w gnieździe.

Wieloryby

Wieloryby bardzo często połykają duże kawałki plastiku podczas polowania. Tworzywa sztuczne zatykają przewód pokarmowy, przyczyniając się do śmierci głodowej zwierząt. Na początku tego roku badacze z muzeum historii naturalnej w Davao City na Filipinach wyłowili ciało wieloryba, który miał ponad 40 kg plastiku w żołądku i jelitach. Z podobnym przypadkiem zetknęli się naukowcy z Florydy, którzy znaleźli plastikowe torby i balony w brzuchu młodego delfina długonosego. Zwierzę tak bardzo się męczyło, że zostało poddane eutanazji.

Kraby

Stworzenia morskie pochłaniają cząstki tworzyw sztucznych nie tylko jedząc, ale także oddychając. Badania przeprowadzone w 2014 r. przez naukowców z University of Exeter wykazały, że mikroplastiki mogą przedostawać się do ciał krabów przez skrzela, a także w wyniku spożycia. Plastik może odkładać się w narządach skorupiaków tygodniami. Naukowcy uważają, że dotyczy to również innych stworzeń morskich, w tym ryb.

Bakterie

Plastik w wodach oceanów szkodzi także morskim bakteriom przestrzegają naukowcy z Macquarie University w Australii. Wyniki ich badań wskazują, że substancje chemiczne uwalniające się z tworzyw sztucznych w wodzie zaburzają wzrost, fotosyntezę i wytwarzanie tlenu przez sinice z gatunku Prochlorococcus marinus”. Te bakterie fotosyntetyczne mają krytyczne znaczenie, ponieważ wytwarzają 10% tlenu, którym oddychamy.

1. “https://www.theguardian.com/environment/2019/aug/04/five-species-affected-by-plastic-pollution”; data dostępu: 2019-08-05