Łuskwiak rdzawołuskowy (Pholiota squarrosoides)

Łuskwiak rdzawołuskowy należy do gatunków grzybów niejadalnych.

1. Występowanie
  2. Sezon
  3. Wygląd
  4. Właściwości
  5. Zastosowanie
  6. Galeria zdjęć

Występowanie

Łuskwiak rdzawołuskowy rośnie na stanowiskach lasów naturalnych, przeważnie bukowych. Pojawia się najczęściej na terenach górzystych. Owocuje w grupach. Grzyb ten bardzo rzadko rośnie samotnie. W Polsce uważany za gatunek rzadki.

• Łuskwiak rdzawołuskowy wykazuje duże podobieństwo do łuskwiaka nastroszonego (Pholiota squarrosa). Na podstawie lepkości kapelusza jesteśmy w stanie odróżnić te dwa gatunki. U Pholiota squarrosa kapelusz nie jest lepki, a hymenofor ma zabarwienie zielonkawe. W niektórych przypadkach potrzebna jest analiza mikroskopowa by odróżnić te dwa gatunki.
  • Grzyb ten pisany do Czerwonej listy roślin i grzybów Polski, jako gatunek wymierający, krytycznie zagrożony ( status E)

Łuskwiak rdzawołuskowy rośnie od sierpnia do października. W Ameryce Północnej spotykany również w listopadzie.

Łuskwiak rdzawołuskowy ma kapelusz półokrągły, który wraz z wiekiem z wypukłego przybiera kształt płaski. Kolor biały do cynamonowego z ciemniejszymi łuskami. Na brzegu kapelusza pozostałości ciemniejszej skórki. Osiąga do 10 cm średnicy. Powierzchnia kapelusza lekko lepka przy dużej wilgotności.

Blaszki u młodych osobników białe, następnie robią się ciemniejsze. Blaszki gęsto położone, przyrośnięte do trzonu.

Trzon mocny, cylindryczny, 15 centymetrowy, do 1,5 cm szerokości. Pierścień słabo zaznaczony. Pod pierścieniem widnieją drobne łuseczki. Kolor od biało-żółtego do cynamonowego.

Miąższ charakteryzuje się zapachem lekko owocowym, koloru białego. Smak niewyróżniający.

Zarodniki są gładkie, elipsoidalne, fasolowate, koloru rdzawobrązowego.

Łuskwiak rdzawołuskowy nie nadaje się do spożycia przez ludzi, może powodować dolegliwości żołądkowe.

Łuskwiak rdzawołuskowy uważany jest za gatunek saprotroficzny, który rozkłada martwe drewno, przyczyniając się do wzrostu żyzności podłoża. Również uznany za gatunek pasożytniczy ze względu na możliwość rozwijania owocników na drzewach stale wegetujących.

Łuskwiak rdzawołuskowy