MLECZAJ NIEBIESKAWY. Grzyb. Roślina - mleczaj niebieskawy, świński rydz, mleczaj niezgrabny, mleczaj nordycki, mleczaj pospolity
Ekologia.pl Wiedza Atlas grzybów Grzyby grzyby podstawkowe pieczarniaki gołąbkowce gołąbkowate mleczaj Mleczaj niebieskawy

Mleczaj niebieskawy (Lactarius trivialis)

Nazywana/y także: mleczaj niezgrabny, mleczaj nordycki, mleczaj pospolity, świniarka, świński rydz
Mleczaj niebieskawy, fot. shutterstock

Mleczaj niebieskawy to jadalny po zakiszeniu lub osoleniu przedstawiciel rodziny gołąbkowatych (Russulaceae). Jako gatunek borealno-górski, silnie związany z podmokłymi lasami przypominającymi tajgę, jest w Polsce naturalnie rzadki, a do tego zagrożony zmianami klimatu, toteż zasługuje na ochronę i nie powinno się go pozyskiwać.

Owocniki mleczaja niebieskawego obserwuje się od lipca po listopad.

Mleczaj niebieskawy rośnie w całej niemal Europie, zaś w Ameryce Północnej od Kanady po Meksyk włącznie. Najpospolitszy jest na północy, w tajdze, dalej na południe, w strefach klimatu umiarkowanego i zwrotnikowego trzyma się bagien o chłodnym mikroklimacie oraz wyższych pasm górskich. W Europie zwarty zasięg kontynentalny kończy się w Skandynawii, na Mazurach, Podlasiu i Białorusi. Dalej rośnie w rozproszeniu jako relikt glacjalny. Ponownie staje się pospolitszy w górach, szczególnie Alpach i Karpatach.

Wchodzi w związki mikoryzowe niemal wyłącznie ze świerkiem i brzozą. Preferuje podłoża o kwaśnym odczynie, jałowe, torfowe albo piaszczysto-torfowe. Zasiedla głównie sosnowe i świerkowe bory bagienne, mokre wrzosowiska oraz biele (brzeziny na mokradłach).

Owocniki mleczaja niebieskawego osiągają zwykle 5-17 cm średnicy kapelusza, 4-10 cm wysokości, a 10-25 mm grubości trzonu.

Kapelusz zmienia kształt i barwę wraz z wiekiem owocnika. Charakteryzuje się łatwo ściągalną skórką oraz gładką, lśniącą, śliską lecz jednocześnie kleistą powierzchnią. Na młodych egzemplarzach przybiera kolor marmurkowy w centrum, a plamisty na brzegach, od jasnego fioletu przez lekki błękit (stąd: niebieskawy) po brudne róże, przypominające psujące się mięso. Na dojrzalszych okazach wciąż przypomina mięsiwo, lecz staje bledszy, a do tego się bardziej pomarańczowy albo ochrowo-różowawy.

Blaszki tego gatunku są cienkie, zwężone na obu końcach i gęsto upakowane. Zbiegają ku nóżce, przyrastając do niej, niekiedy również rozwidlając się przy samym trzonie. U młodych i średnich owocnikach pozostają białe, dopiero w późnej starości brunatnieją, a w miejscach zroszonych kroplami mleczka oliwkowe (zielono szare).

Nóżka mleczaja niebieskawego jest kremowo biała, centralna, dłuższa niż u większości innych mleczajów, zwykle równogruba, rzadziej maczugokształtna. U młodych egzemplarzy trzon pozostaje pełny w środku i jędrny, u starszych robi się pusty i łamliwy. Powierzchnię ma w dotyku zbliżoną do kapelusza czyli gładką, pozbawioną całkiem jamek, lepką i oślizgłą zarazem.

Miąższ mleczaja niebieskawego odznacza się u młodych owocników ciemnoniebieską lub lila szarą barwą tuż pod skórką, a kremowo białą w środku. Dojrzalsze okazy cechują się miąższem ciemniejszym, wpadającym w brąz. Pachnie miło – owocami. Smak zależy od ilości mleczka w miąższu. Bez lateksu staje się mało gorzki, z mleczkiem jest okropny, bardzo gorzki.

Mleczko (lateks) wydziela się obficie z młodych okazów, a skąpo ze starych. Początkowo jest czysto białe, lecz w kontakcie z powietrzem żółknie. Smak w pierwszej chwili ma łagodny, potem jednak staje się niezwykle gorzkie, wręcz palące.
Wysyp spor charakteryzuje się kremowo białym odcieniem. Zarodniki mleczaja niebieskawego kształt mają szeroko jajowaty, z brodawkowatą powierzchnią o szerokich łącznikach, formujących nieregularną sieć. Osiągają 8,5-10,5 x 7,0-8,5 µm. Po bokach i na ostrzach blaszek obecnych jest mnóstwo wrzecionowatych cystyd o łagodnie zaokrąglonych wierzchołkach.

Mleczaj niebieskawy to grzyb jadalny, choć niezbyt smaczny. Ważne by pozbawić miąższ lateksu albo zneutralizować wpływ mleczka mocnym posoleniem lub umiejętnym kiszeniem.

Mleczaja niebieskawego jada się po zakiszeniu lub mocnym osoleniu. Z powodu rzadkiego występowania nie powinno się go jednak spożywać.

Okres występowania
X
XI
XII
  1. Bon M. 2005.; "Pareys Buch der Pilze."; Franckh-Kosmos Verlag, Stuttgart.;
  2. Breitenbach J., Kränzlin F. 2005.; "Pilze der Schweiz. Beitrag zur Kenntnis der Pilzflora der Schweiz. Band 6: Russulaceae. Milchlinge, Täublinge."; Mykologia, Luzern.;
  3. Gerhardt E. 2006.; "Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik. Ponad 1000 opisanych gatunków."; Wyd. Klub dla Ciebie, Warszawa.;
  4. Gumińska B., Wojewoda W. 1985.; "Grzyby i ich oznaczanie."; PWRiL, Warszawa.;
  5. Heilmann-Clausen J. 1998.; "The genus Lactarius. Fungi of Northern Europe."; Danish Mycological Society, Kopenhagen.;
  6. Lang C., Seven J., Polle A. 2011.; "Host preferences and differential contributions of deciduous tree species shape mycorrhizal species richness in a mixed Central European forest."; Mycorrhiza, 21(4), 297-308.;
  7. Manic Ş. 2015.; "Contributions to the knowledge of macromycetes from Republic of Moldova (Macromucete mycorrhiza)."; Revista Botanică, 11 (2): 54-63.;
  8. Mirek Z. 2006. (ed.); "Red list of plants and fungi in Poland. Czerwona lista roślin i grzybów Polski."; Instytut Botaniki PAN im. W. Szafera, Kraków.;
  9. Pekşen A., Karaca G. 2003.; "Macrofungi of Samsun province."; Turkish Journal of Botany, 27 (3): 173-184.;
  10. Skirgiełło A. 1998.; "Mleczaj (Lactarius). w: Grzyby (Mycota), tom 25. Podstawczaki (Basidiomycetes), gołąbkowce (Russulales), gołąbkowate (Russulaceae), gołąbek (Russula)."; Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.;
  11. Škubla P. 2007.; "Wielki atlas grzybów."; Dom wydawniczy Elipsa, Poznań;
  12. Wojewoda W. 2003.; "Checklist of Polish Larger Basidiomycetes. Krytyczna lista wielkoowocnikowych grzybów podstawkowych Polski."; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków.;