Kakadu żółtoczuba (Cacatua galerita)

Kakadu żółtoczube, fot. shutterstock
Kakadu żółtoczuba to duża, biała papuga, wygląda typowy dla kakadu. Upierzenie białe, czub siarkowożółty, spód skrzydeł również z odcieniem żółtego. Dziób szaro-czarny, silny. Obie płci bardzo do siebie podobne, różnią się jedynie kolorem tęczówki oka - czerwonobrązowej u samicy, ciemnobrązowej u samca. Gatunek nie jest zagrożony wyginięciem ze względu na swój olbrzymi zasięg występowania (IUCN kategoria LC), chociaż liczebność w naturalnym zasięgu powoli spada.

Kakadu żółtoczuba jest gatunkiem rodzimy w północnej, wschodniej i południowej Australii oraz na Tasmanii i na Nowej Gwinei. Przez człowieka wprowadzony również do południowo-zachodniej Australii i na Nową Zelandię (gdzie stał się gatunkiem inwazyjnym i jest zwalczany), a także na niektóre wyspy Indonezji.
Czy wiesz, że...W 2019 roku australijską prasę obiegły zdjęcia rentgenowskie kakadu żółtoczubej złapanej na przedmieściach Sydney - ptak został postrzelony z dwóch różnych wiatrówek, a w ciele tkwiło łącznie 5 kul. Ptak przeżył zarówno postrzały, jak i operację wyjęcia kul.

Kakadu żółtoczuba występują w najróżniejszego typu lasach, również na terenach rolniczych, oraz wokół siedlisk ludzkich. Ptaki osiadłe - przez cały rok przebywają w tej samej okolicy. Tworzą grupy rodzinne, które pozostają razem przez całe życie - razem żerują, wydając przy tym bardzo głośne, nieprzyjemne dla ucha dźwięki. Mogą żyć 70-100 lat. W miastach czasami niszczą elewacje drewnianych budynków.

Kakadu żółtoczube to ptaki monogramiczne - ptaki łączą się na całe życie. Partnerzy wspólnie przygotowują dziuplę w wybranym drzewie i wspólnie opiekują się 1-3 pisklętami. Czas inkubacji jaj - 30 dni, pisklęta spędzają w gnieździe ponad 2 miesiące. Odchowane pisklęta pozostają przez całe życie w obrębie grupy rodzinnej.

Kakadu żółtoczube żerują na terenach otwartych, na najróżniejszym pokarmie roślinnym: nasionach, zbożu, orzechach, owocach, kwiatach, pączkach drzew, a także na owadach i ich larwach. W miastach korzystają też z pokarmu dostarczonemu przez ludzi.

1. Australian Museum (2019); “Animal factsheets: Suphur-crested Cockatoo”; data dostępu: 2019-10-13