DRZEWNICA GÓRSKA. Ssak. Zwierzę - drzewnica górska, karłowaty opos górski, pałaneczka mała
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ssaki Dwuprzodozębowce Drzewnicowate Drzewnica Drzewnica górska

Drzewnica górska (Burramys parvus)

Nazywana/y także: karłowaty opos górski, pałaneczka mała
Znaczek wydrukowany w Australii z wizerunkiem drzewnicy górskiej dla serii Animals of the High Country.

Drzewnica górska należy do rodziny drzewnicowate (Burramyidae). Pyszczek jest krótki i spiczasty. Ubarwienie wierzchu szaro brązowe. Spód ciała jest jaśniejszy, kremowy. Ogon jest długi, bezwłosy i chwytny. Nos, dłonie i stopy są różowe. Wokół oczu występuje czarna maska. Samiec jest nieznacznie większy od samicy.

Drzewnica górska występuje w Alpach Australijskich w południowo-wschodniej Australii. Jej zasięg występowania obejmuje trzy izolowane populacje zamieszkujące bardzo małe obszary w Kosciuszko National Park (Park Narodowy Kościuszki) i Alpine National Park (Park Narodowy Alpine). Zamieszkuje wysokości od około 1300 m n.p.m. do 2230 m n.p.m.

Drzewnica górska jest jedynym australijskim ssakiem zamieszkującym surowy alpejski klimat. Na szczytach wysokich gór, w których żyje panują bardzo trudne warunki. Drzewnica górska dobrze znosi niskie temperatury i duże opady. Na obszarze jej występowania dominują nagie skały, rumowiska, wrzosowiska i niska roślinność krzewiasta. Drzewnica górska jest mocno zależna od obecności śniegu, który stanowi izolację miejsc zimowania tego gatunku. Zapada w sen zimowy trwający do siedmiu miesięcy. Prowadzi nocny tryb życia. Jej liczebność maleje. Jest gatunkiem krytycznie zagrożonym (kategoria CR na liście IUCN). Do jej głównych zagrożeń należy utrata siedlisk.

Drzewnica górska jest wszystkożerna. W jej diecie znaleźć można bezkręgowce (pajęczaki, owady) oraz pokarmem roślinnym (nasiona i owoce).

Drzewnica górska przystępuje do rozrodu raz w roku. Samica rodzi trzy-cztery młode. Ciąża trwa około 15 dni, dalszy rozwój przebiega w torbie lęgowe, gdzie młode przytwierdzają się do sutków samicy. Tam potomstwo pozostaje trzy tygodnie. Młode pozostają w gnieździe do czterech tygodni. Dojrzałość płciową osiągają w pierwszym roku życia. Drzewnica górska żyje do 12 lat.

1. Blackwell M., Laman T. 1982.; "Spore dispersal of Fuligo septica (Myxomycetes) by Lathridiid beetles."; Mycotaxon 14 (1): 58–60.;