Dieta Dash – opis i zasady. Jadłospis w diecie Dash

Dieta Dash nie jest dietą stricte odchudzającą. Zadaniem diety Dash jest raczej eliminacja z codziennego jadłospisu pokarmów zwiększających potencjalne ryzyko wystąpienia niebezpiecznych chorób. Z tego względu głównym składnikiem, którego ilość należy mocno zredukować podczas stosowania diety Dash jest sód obecny na przykład w produktach wysoko przetworzonych. Na diecie Dash trzeba zrezygnować również z pokarmów o dużej zawartości tłuszczu i postawić na naturalne tłuszcze roślinne lub te pochodzące z chudego mięsa.



Dieta DASH stawia na urozmaicone posiłki. Fot. pixabay.comDieta DASH stawia na urozmaicone posiłki. Fot. pixabay.com

Dieta Dash -  charakterystyka i historia

Dieta Dash została opracowana na podstawie amerykańskiego badania DASH przy wsparciu National Heart, Lung and Blood Institute. Wcielenie jej w życie ma zapobiegać nadciśnieniu oraz działać leczniczo, gdy zaburzenie zostało już wykryte.

W badaniu przeprowadzonym pod koniec lat 90. XX wieku w czterech amerykańskich ośrodkach wzięło udział 459 dorosłych. Podczas testów mierzono wpływ konkretnych składników żywieniowych na poziom ciśnienia tętniczego. Dzięki uzyskanym wynikom opracowano dietę bezpieczną dla osób borykających się z problemem nadciśnienia. W późniejszych latach przeprowadzono również badanie Dash-Sodum, gdzie zbadano związek między spożywaniem sodu a nadciśnieniem. W ten sposób powstała druga wersja diety Dash, z obniżonym poziomem sodu w jedzeniu.

Dieta Dash - na czym polega?


Twórcy diety zachęcają, by wyeliminować z diety nadmiar sodu. Zamiast tego proponują zjadanie owoców bogatych w takie składniki
Dieta Dash jest rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego, Polskie Towarzystwo Diabetologiczne czy Polskie Forum Profilaktyki Chorób Układu Krążenia.
odżywcze jak magnez, potas czy wapń. Efekty stosowania diety są widoczne dosyć szybko. Już po dwóch tygodniach od jej rozpoczęcia, ciśnienie krwi obniża się. Dieta Dash jest zgodna z zaleceniami żywieniowymi w profilaktyce osteoporozy, nowotworów, cukrzycy, udaru czy chorób serca.

Podstawą diety Dash są warzywa, owoce, a także niskotłuszczowe produkty mleczne oraz umiarkowana ilość ryb, drobiu, ziaren i orzechów. Podczas stosowania diety możesz również jeść czerwone mięso, słodycze oraz tłuszcze w małych ilościach.

Istnieją dwie wersje diety Dash. Oprócz standardowej, możesz wybrać także tę o niższej zawartości sodu. Decydując się na typową dietę Dash dziennie wolno Ci spożywać maksymalnie do 2300 mg sodu. W wersji z obniżoną zawartością tego pierwiastka, możesz dostarczyć organizmowi do 1500 mg sodu na dzień.

Oba rozwiązania mają na celu ograniczenie ilości sodu w pożywieniu oraz są zgodne z zaleceniami „The Dietary Guidelines for Americans’’, wedle których dzienne spożycie sodu należy utrzymywać na poziomie poniżej 2 300 mg. Natomiast wersja niskosodowa spełnia wymogi The American Heart Association, który wskazuje na 1500 mg jako na górną granicę możliwej dziennej ilości sodu. Dla porównania, w typowej diecie amerykańskiej znajdziemy aż 3400 mg tego pierwiastka, a w niektórych przypadkach jeszcze więcej.


Dieta DASH zapobiega nadciśnieniu i chorobom serca. fot. pixabay.com
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy