Autor: Autor prowadzi blog www.tomcook.pl i jest właścicielem delikatesów ekologicznych www.wega24.pl

Ser tofu - właściwości, skład i zastosowanie sera tofu

Soja obok pszenicy i ryżu zaliczana jest do najważniejszych ziaren świata. W Azji produkty spożywcze na bazie soi stanowią filar i podstawę pożywienia wielu milionów ludzi. Najbardziej rozpowszechnionym produktem spożywczym przygotowanym z ziaren soi jest tofu, często nazywanym serem z racji podobieństwa w procesie produkcji do twarogu z mleka krowiego.



Sr tofu, fot. shutterstockSr tofu, fot. shutterstock
  1. Ser tofu - co to takiego?
  2. Kupujemy ser tofu
  3. Kontrowersje wokół soi
  4. Ser tofu - witaminy i właściwości odżywcze
  5. Ser tofu w kuchni

Ser tofu - co to takiego?

Tofu, miękki biały serek uzyskany z mleka sojowego przed dodanie koagulatu (substancji która w mleku sojowym oddziela serwatkę i twaróg). Najczęściej środkiem zagęszczającym / ścinającym białko jest sól nigarii, siarczan wapnia, chlorek magnezu czy sok z cytryny.

Ser tofu zwykle sprzedawany jest w kostce zanurzonej w wodzie, w plastikowym lub kartonowym pudełku. Smak sera tofu jest neutralny, bardzo delikatny, nie narzucający się dlatego też jest wdzięcznym składnikiem wielu potraw nie tylko ze względu na swoje właściwości odżywcze i zdrowotne ale przede wszystkim jako składnik który bardzo dobrze łączy się z przyprawami i sosami. W zasadzie chłonie je jak gąbka, dzięki czemu o końcowym jego smaku, decyduje sam kucharz.

Ser tofu występuje w wielu postaciach:
  • Jedwabiste – ze względu na swoją delikatną jedwabistą konsystencję głównie wykorzystywane do przygotowania sosów, dipów, ciast.
  • Naturalne – w postaci twardej i miękkiej. Pokrojone w kostkę lub plasterki może być smażone w głębokim tłuszczu, smażone, gotowane z warzywami  lub dodane bezpośrednio do sałatki.
  • Pozostałe – producenci tofu oferują go w różnych wersjach: wędzone, z dodatkami min: warzywami, bazylią, smażone, grillowane, marynowane. W przypadku sera tofu wędzonego świetnie sprawdza się jako dodatek do kanapek czy podstawa dla past kanapkowych.
  • Produkty na bazie sera tofu – wybór bardzo szeroki: kotlety i burgery, parówki, smalczyki i pasty kanapkowe, sery i serki topione. Wiele z nich jest bardzo smaczna, szybka i wygodna w przyrządzeniu i może stanowić z warzywami, ryżem, kaszą, ziemniakami główne danie.

Kupujemy ser tofu

Przy wyborze sera tofu oprócz własnych preferencji smakowych i planu co chcemy z niego zrobić powinniśmy się  kierować wyborem: tofu ekologiczne czy konwencjonalne. Dlaczego jest to tak istotne. Ziarno soi obok kukurydzy jest najczęściej genetycznie modyfikowanym ziarnem na świecie. Jedynie ekologiczny ser tofu daje gwarancję, że nie zostało wyprodukowane z soi GMO.

Gdzie można kupić ser tofu? Mimo zwiększającego się popytu na ser tofu, duże markety nie wprowadzają go do swojej oferty na stałe, najszybciej można kupić je w sklepach ze zdrową żywnością lub sklepach spożywczych online. Zawsze pozostaje alternatywa – zrobić je samemu.

Tofu doskonale chłonie smaki, fot. shutterstock

Kontrowersje wokół soi

Ser tofu jako produkt pochodny ziarna soi, może zostać uznany za produkt zaliczany do grupy żywności mający negatywny wpływ na nasze zdrowie. Czy słusznie ? Wielu lekarzy zalicza soję do ziaren mających silne właściwości antyrakowe, szczególnie jeżeli dotycz nowotworów hormonozależnych. Potwierdzeniem tej tezy mogą być ogromne różnice występowania raka piersi i prostaty między krajami gdzie spożywa się dużo produktów sojowych i gdzie to spożycie jest śladowe. W Japonii, Chinach i Indonezji poziom nowotworów hormonozależnych jest bardzo niski w stosunku do krajów zachodnich.

Należy również zauważyć że europejczycy jeżeli już spożywają produkty sojowe to zwykle jako niskiej jakość białko sojowe wytwarzane metodami przemysłowymi dodawane w olbrzymich ilościach jako wypełniacz do hamburgerów, kiełbas, wyrobów mleczarskich, słodyczy, ciast i ciasteczek, pieczywa i produktów mleczarskich.

Ser tofu - witaminy i właściwości odżywcze

Ser tofu coraz częściej staje się jednym ze składników nowoczesnej kuchni nie tylko z racji walorów smakowych ale także odżywczych. Wiele osób rozpatrujących przejście na dietę bezmięsną-wegetariańską, obawia się że nie dostarczy odpowiedniej ilości białka dla swojego organizmu. Brak białka w diecie wegetariańskiej jest bardzo często podnoszonym argumentem przez przeciwników odżywiania się bez mięsnego. Czy słusznie.

Białko sojowe w serze tofu, zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, występujące w białku zwierzęcym, jest doskonale przyswajalne przez nasz organizm, dodatkowo jest bardzo nisko kaloryczne i nie zawiera cholesterolu, ma znacznie mniej tłuszczów nasyconych niż mięso. Dzięki temu jest bezpiecznym substytutem mięsa.

Ser tofu jest również źródłem wapnia, a także innych minerałów - fosforu, potasu, sodu i żelaza oraz witamin - witamin z grupy B, choliny i witaminy E.

Kolejną zaletą sera tofu jest jego bogactwo w związki fitochemiczne, które pomagają zmniejszyć dolegliwości związane z menopauzą czy ograniczyć ryzyko rozwoju nowotworów piersi.
Pasta kanapkowa z tofu, fot. shutterstock

Ser tofu w kuchni

Pasta kanapkowa z wędzonego sera tofu i oliwek „Kalamata”

Składniki:

Przygotowanie:
Włóż ser tofu do blendera, dodaj łyżkę tamari i zmiksuj. Rozgrzej na patelni masło ghee lub olej kokosowy dodaj cebulę i smaż 2-3 minuty. Następnie dodaj czosnek, sól, pieprz, oraz oliwki i smaż kolejne 7 -8 minut. Na koniec smażenia dodaj oleju sezamowego i smaż jeszcze przez 4-5 minut. Przenieś z patelni usmażone oliwki z cebulą, do blendera z serem tofu i zmiksuj dokładnie. Zmiksowaną masę przenieś do miseczki, dodaj ziarna słonecznika i dokładnie wymieszaj. Pasta z wędzonego sera tofu i oliwek „Kalamata” doskonale nadaje się do smarowania chleba i idealnie komponuje się z pomidorem, ogórkiem lub innymi dodatkami. Pastę można też wykorzystać, jako sos do makaronu.
Smacznego!

Bibliografia

  1. “Przepis pochodzi z bloga kulinarnego: www.tomcook.pl”; ;
  2. Jo Lewin; “The health benefits of tofu”; data dostępu: 2019-12-27
  3. Liv Wan; “Tofu History-Chinese Cuisine”; data dostępu: 2019-12-27
  4. Megan Ware; “Everything you need to know about tofu”; data dostępu: 2019-12-27
  5. Anirban Dey i in.; “Tofu: technological and nutritional potentia”; data dostępu: 2019-12-27
  6. Mark Messina; “Soy and Health Update: Evaluation of the Clinical and Epidemiologic Literature”; data dostępu: 2019-12-27
  7. Qing Zhang i in.; “Research progress in tofu processing: From raw materials to processing conditions”; data dostępu: 2019-12-27
Ocena (4.0) Oceń:
Pasaż zakupowy