Ekologiczne lotniska – jakie rozwiązania eko proponuje Sztokholm Arlanda?
Szwecja od dawna zachwyca wielu Polaków, zwłaszcza swoim podejściem do natury i ciekawymi rozwiązaniami ekologicznymi. Czy to samo można powiedzieć o podejściu do podróżowania? Jak wygląda lotnisko Sztokholm Arlanda pod tym względem?
Stokholm Arlanda to międzynarodowy port lotniczy położony w gminie Sigtuna w odległości 42 km na północ od Sztokholmu i 28 km na południowy wschód od Upsalli. Jest największym portem lotniczym Szwecji. Sztokholm-Arlanda ma trzy pasy startowe i jest zarządzany przez skandynawskiego operatora Swedavia. Przyjrzyjmy się mu bliżej.
Neutralność CO2
Swedavia stała się wolna od paliw kopalnych w ramach własnych operacji lotniskowych pod koniec 2020 roku. Obecnie operator pracuje nad zachęceniem linii lotniczych do przejścia na stosowanie biopaliw. Ambitny cel jest taki, aby do 2025 r. pięć procent wszystkich paliw wykorzystywanych do tankowania na szwedzkich lotniskach było wolne od paliw kopalnych, wraz z infrastrukturą ładowania samolotów elektrycznych.
Port lotniczy Sztokholm-Arlanda jest przyjazny dla środowiska. W październiku 2021 r. Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych w Europie (ACI) przyznała lotnisku Sztokholm-Arlanda tytuł „Ekoinnowacyjnego Portu Lotniczego Roku” ze względu na prace związane z transformacją klimatyczną w Swedavii. W porównaniu międzynarodowym Swedavia znacznie wyprzedza porównywalnych operatorów portów lotniczych, jeśli chodzi o zmniejszenie wpływu działalności na klimat. Operator wspiera również linie lotnicze poprzez programy motywacyjne i zakup biopaliwa na własny użytek i pracuje nad zaangażowaniem partnerów, takich jak firmy obsługi naziemnej czy firmy cateringowe w transformację klimatyczną.
Środki wdrożone w celu przekształcenia działalności Swedavia obejmują uruchomienie wszystkich dziesięciu lotnisk w oparciu o odnawialną energię elektryczną i ogrzewanie / chłodzenie, wykorzystanie paliwa odnawialnego do zasilania awaryjnego oraz posiadanie floty pojazdów Swedavia zasilanych energią elektryczną lub paliwami odnawialnymi. Swedavia ma dziś około 800 pojazdów, z których prawie 300 znajduje się na lotnisku Arlanda w Sztokholmie. Prawie połowa floty jest obecnie zasilana energią elektryczną, a reszta pojazdów jest zasilana paliwami odnawialnymi, takimi jak HVO i biogaz. Tylko w latach 2015-2020 Swedavia zainwestowała prawie 650 milionów koron w odmłodzoną, wolną od paliw kopalnych flotę pojazdów.
Budynki na terenie lotniska
Warstwa wodonośna, która ogrzewa i chłodzi terminale, jest przyjazna dla środowiska i jest narzędziem oszczędzającym CO2, a weranda zbudowana dla nowego korytarza na lotnisku Arlanda w Sztokholmie ma ramę z belek klejonych warstwowo zamiast stali. Posiadamy również nowy i certyfikowany ekologicznie obszar operacyjny na lotnisku. Obszar składa się z 15 nowych budynków z m.in. garażami polowymi, garażami autobusowymi, myjnią i odladzaniem pojazdów, zadaszeniami i magazynami. Istnieje również nowy warsztat samochodowy i warsztaty świateł torowych, a także biura i pomieszczenia dla personelu. Obszar obejmuje 20 000 metrów kwadratowych i znajduje się w północnej części lotniska. Projekt obszaru opiera się na przejrzystym profilu środowiskowym i został oceniony jako „doskonały” przez międzynarodowy program certyfikacji środowiskowej CEEQUAL. – wyjaśnia Peter Wärring z biura prasowego lotniska.
Części, które przyczyniły się do certyfikacji środowiskowej to budynki przemysłowe wykonane z drewna, dach z rozchodnika będącego rośliną liściastą, kłody dla owadów i zwierząt, rowery serwisowe do transportu oraz biodiesel i woda recyrkulacyjna.
Jestem na lotnisku – z czego mogę skorzystać?
Wylądowałeś na lotnisku. Chce Ci się pić, a dodatkowo chcesz zaoszczędzić pieniądze i masz własną butelkę? Jesteś w dobrym miejscu – ulokowano tu poidełka/fontanny do picia z darmową wodą najwyższej jakości. Na lotnisku Arlanda w Sztokholmie znajduje się również wiele restauracji, które oferują swoim klientom ekologiczną żywność i napoje. Należą do nich na przykład restauracja Beijing 8, która sprzedaje herbatę organiczną, sieć hamburgerów Max Hamburgers z menu w 100% kompensowanym klimatycznie i oznaczonym węglem oraz włoska restauracja Trattoria Milano, która ma w menu żywność ekologiczną i lokalnie produkowaną, a także kawiarnie RC Chocolat i Ritazza, które mają w ofercie całą gamę produktów ekologicznych.
Otoczenie lotniska
Lotnisko Arlanda w Sztokholmie to coś więcej niż lotnisko. Na terenie lotniska znajduje się wiele gatunków roślin i zwierząt, które są rzadkie, nawet z perspektywy europejskiej. Wszystkie tereny zielone na lotniskach Swedavia są regularnie koszone ze względów bezpieczeństwa lotów, co przyniosło pozytywny wpływ na środowisko. Z tego powodu samo lotnisko ma wpływ ochronny na otoczenie.
Zidentyfikowaliśmy ponad 400 różnych gatunków na obszarach trawiastych przy strefie operacyjnej lotniska Arlanda w Sztokholmie. Kilka z nich znajduje się na czerwonej liścieporostów, grzybów, motyli, chrząszczy, a nawet ptaków. W sumie 14 gatunków znajduje się na czerwonej liście przez bank ArtData. Różnorodność biologiczna przyrody doprowadziła do współpracy między Swedavia, ArtData Bank i World Wildlife Fund. – przekonuje Peter Wärring.
Tereny wokół lotniska są ważnym dziedzictwem kulturowym i biologiczną kopalnią złota. Pastwisko w Lejden, na wschód od lotniska Arlanda w Sztokholmie, stało się również obszarem ochrony przyrody w 2009 roku, utworzonym przez Szwedavię we współpracy z gminą Sigtuna, miastem, w którym znajduje się lotnisko, oraz World Wildlife Fund.
Mobilność wokół lotniska
Port lotniczy dysponuje autobusami elektrycznymi do transportu na terenie ogólnodostępnym i lotniczym między terminalami oraz między parkingiem a terminalami. Istnieje kilka autobusów dostępnych dla pasażerów podróżujących między terminalami na lotnisku Arlanda w Sztokholmie. Pociąg ekspresowy Arlanda Express, który kursuje między Sztokholmem a Arlandą, jest również szybką i przyjazną dla środowiska opcją podróżowania między terminalami.
Swedavia stara się, aby dokonywanie wyborów przyjaznych dla środowiska było jak najłatwiejsze i powinno być łatwo dostać się na lotnisko pociągiem lub autobusem. Wszystkie autobusy z Flygbussarna są napędzane wolnym od paliw kopalnych HVO, odnawialnym olejem napędowym wytwarzanym z pozostałości produktów przemysłu spożywczego – podkreśla Peter Wärring z biura prasowego lotniska.
W obrębie lotniska znajduje się hostel Jumbo Stay przerobiony ze starego samolotu b747. To również ciekawy przykład upcyklingu – jak można nadać nowe życie starej rzeczy. W hotelu są specjalnie przygotowane pokoje-kabiny, jak i kawiarnia.
Eko-odladzanie samolotów ?
Samoloty są odladzane glikolem propylenowym, a gdy pasy startowe są odladzane, stosuje się mrówczan potasu. Mrówczan potasu jest rodzajem soli i jest obecnie stosowany zamiast mocznika, ponieważ zawartość azotu jest w nim znacznie niższa. Odladzanie jest dozwolone tylko na tych powierzchniach, na których dostępny jest specjalny system rurociągów do zbierania glikoli. Jak najwięcej płynu glikolowego, który pozostaje na ziemi po odlodzeniu samolotu, jest zasysane przez ciężarówki ssące. Ze względu na stosunkowo wysokie stężenie glikolu płyn ten może być wykorzystywany do recyklingu.
Lotnisko dysponuje również nową, zaawansowaną technologią, taką jak autonomiczne pojazdy do odśnieżania. Jednym z celów było osiągnięcie 2020 roku, kiedy flota maszyn obsługujących lotnisko stała się całkowicie wolna od paliw kopalnych. Używają wszystkich pojazdów zarówno latem, jak i zimą, z wyjątkiem dużej odśnieżarki TV1000 i maszyny typu ratrak.
Szwecja to kraj ludzi szanujących środowisko. Jak widać również w sferze lotniczej ma to znaczenie dla Szwedów. Życzylibyśmy sobie takiego samego podejścia do biznesu lotniczego również w Polsce.