Naukowcy stworzyli „mięsny ryż”. Ma być tańszą i bezpieczniejszą alternatywą dla mięsa | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Naukowcy stworzyli „mięsny ryż”. Ma być tańszą i bezpieczniejszą alternatywą dla mięsa

Naukowcy stworzyli nowy rodzaj żywności hybrydowej – „mięsny” ryż, który według nich może stanowić niedrogie i przyjazne dla środowiska źródło białka.

Mięsny wyhodowany w laboratorium łączy ziarna ryżu z komórkami krowy

fot. Fot. VECTOR_X/Shutterstock
Oto jak to robią: najpierw pokrywają ryż żelatyną rybną, aby pomóc komórkom mięsnym lepiej się przyczepić. Następnie wprowadzają krowie komórki macierzyste mięśni i tłuszczu do ziaren ryżu, które pozostawia się do hodowli na 11 dni na szalce Petriego.

Aby scharakteryzować hybrydowy ryż wołowy, naukowcy z Uniwersytetu Yonsei w Korei Południowej gotowali go na parze i przeprowadzili różne analizy, obejmujące wartość odżywczą, zapach i konsystencję. Odkrycia wykazały, że ryż hybrydowy ma o 8% więcej białka i 7% więcej tłuszczu niż zwykły ryż. W porównaniu z typową lepką i miękką konsystencją ryż hybrydowy był twardszy i bardziej łamliwy. Ryż hybrydowy o wyższej zawartości mięsa miał związki zapachowe nawiązujące do wołowiny i migdałów, podczas gdy ryż hybrydowy o wyższej zawartości tłuszczu miał związki odpowiadające śmietanie i olejowi kokosowemu.

„Zwykle pozyskujemy potrzebne białko od zwierząt gospodarskich, ale produkcja zwierzęca zużywa dużo zasobów i wody oraz emituje dużo gazów cieplarnianych” – mówi Sohyeon Park, inżynier chemik na Uniwersytecie Yonsei w Seulu w Korei Południowej. Mięsny ryż ma znacznie mniejszy ślad węglowy za ułamek ceny. Szacuje się, że na każde 100 g wyprodukowanego białka ryż hybrydowy uwalnia mniej niż 6,27 kg CO2, podczas gdy wołowina uwalnia 49,89 kg. Jeśli ryż hybrydowy zostanie wprowadzony na rynek, będzie kosztować około 2,23 dolara za kilogram, podczas gdy wołowina będzie kosztować 14,88 dolara.

„Wyobraźmy sobie, że wszystkie potrzebne nam składniki odżywcze uzyskujemy z ryżu białkowego pochodzącego z hodowli komórkowych. Nie spodziewałam się, że komórki w ryżu będą tak dobrze rosły. Teraz widzę całe mnóstwo możliwości dla tej hybrydowej żywności na bazie zbóż” – dodała Sohyeon Park

Metoda hodowli „mięsnego” ryżu została zaprezentowana 14 lutego w czasopiśmie Matter. Naukowcy twierdzą, że żywność ta może w przyszłości służyć jako „pomoc w walce z głodem, jako racje żywnościowe dla wojska, a nawet żywność kosmiczna”.

Profesor Neil Ward, specjalista ds. rolnictwa, żywności i klimatu na Uniwersytecie Anglii Wschodniej, powiedział, że tego typu badania obiecują rozwój zdrowszych i bardziej przyjaznych dla klimatu diet w przyszłości.

„Chociaż dane dotyczące kosztów i wpływu na klimat wyglądają bardzo pozytywnie, krytycznym testem jest apetyt społeczeństwa na tego rodzaju żywność opracowaną w laboratoriach” – stwierdził. „W przypadku alternatywnych mięs wytwarzanych w laboratorium największy potencjał prawdopodobnie tkwi w zastąpieniu przetworzonych mięs, a nie konkretnych kawałków mięsa”.

Bridget Benelam z Brytyjskiej Fundacji Żywienia stwierdziła: „Opracowanie diety wspierającej zdrowie zarówno ludzi, jak i planety jest poważnym wyzwaniem. To badanie pokazuje nowe, innowacyjne podejście, które może przyczynić się do rozwiązania problemu”. Dodała jednak: „Odkrycia wskazują na stosunkowo niewielki wzrost zawartości białka w ryżu, który nie jest pokarmem wysokobiałkowym. Zatem konieczne byłyby dalsze prace, gdyby ta technologia miała zostać wykorzystana jako alternatywne źródło białka w stosunku do tradycyjnych produktów zwierzęcych.

4.7/5 - (12 votes)