Niższa temperatura w miastach? Zrobienie tej jednej rzeczy na drogach może w tym pomóc
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki przyrodnicze Niższa temperatura w miastach? Zrobienie tej jednej rzeczy na drogach może w tym pomóc

Niższa temperatura w miastach? Zrobienie tej jednej rzeczy na drogach może w tym pomóc

Kiedy uderzają fale upałów, ludzie zaczynają szukać czegoś, co może obniżyć temperaturę. Jedno rozwiązanie jest tuż pod naszymi stopami: chodniki i ulice.  Pomyśl o tym, jak gorące mogą być podeszwy Twoich butów, gdy idziesz po ciemnym chodniku lub asfalcie. Ulica podczas upałów jest nie tylko gorąca w dotyku – podnosi również temperaturę otaczającego powietrza. Badania pokazują, że budowanie jaśniejszych, bardziej odblaskowych dróg może obniżyć temperaturę powietrza, a tym samym zmniejszyć częstotliwość fal upałów o około 41 proc.
 

fot. shutterstock

fot. shutterstock
Na obszarach miejskich około 40 procent gruntów jest utwardzonych, a nawierzchnia pochłania promieniowanie słoneczne. Ciepło zaabsorbowane w masie nawierzchni jest stopniowo uwalniane, ogrzewając otaczające środowisko. Może to pogorszyć skutki fal upałów. Jest to jeden z powodów, dla których latem miasta są regularnie o kilka stopni cieplejsze niż pobliskie obszary wiejskie i zielone przedmieścia. Rozwiązanie?

Materiały odblaskowe na nawierzchniach mogą zapobiegać gromadzeniu się ciepła i pomagać w przeciwdziałaniu zmianom klimatu poprzez odbijanie promieniowania słonecznego z powrotem do atmosfery. Ten sam efekt dają białe dachy.

Aby oszacować współczynnik odbicia nawierzchni, używamy miary zwanej albedo. Albedo odnosi się do proporcji światła odbitego przez powierzchnię. Im niższe albedo powierzchni, tym więcej powierzchnia światła pochłania, a co za tym idzie, więcej ciepła zatrzymuje. Zazwyczaj im ciemniejsza powierzchnia, tym niższe albedo. Konwencjonalne nawierzchnie, takie jak asfalt, mają niskie albedo około 0,05-0,1, co oznacza, że odbijają tylko od 5 do 10 procent światła, a pochłaniają aż 95 procent.

Gdy w nawierzchniach zastosuje się jaśniejsze dodatki, kruszywa, beton  i powłoki odbijające światło, powłoki powierzchni odbijające światło, mogą one potroić albedo, wysyłając więcej promieniowania z powrotem w kosmos.

Naukowcu z MIT oszacowali, że wzrost albedo nawierzchni na wszystkich drogach w Stanach Zjednoczonych może obniżyć zużycie energii do chłodzenia i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, co odpowiada 4 milionom samochodów jeżdżących w ciągu jednego roku.

Ale powierzchnie odblaskowe muszą być używane strategicznie – niewłaściwe umieszczenie może w rzeczywistości nagrzewać pobliskie budynki zamiast je ochładzać. W miastach, a nawet w dzielnicach miejskich, korzyści są różne. Kiedy jaśniejsze nawierzchnie odbijają promieniowanie na budynki – zwane promieniowaniem padającym – mogą latem dodatkowo ogrzewać pobliskie domy, w rzeczywistości zwiększając zapotrzebowanie na klimatyzację. Dlatego dbałość o lokalizację ma znaczenie.

Gęste śródmieście Bostonu z wąskimi uliczkami ma wysokie budynki, które przez większość dnia blokują światło padające bezpośrednio na chodnik. Odblaskowy chodnik niewiele tam pomoże, ale też nie zaszkodzi. Ale autostrady Bostonu i jego przedmieścia odniosą korzyści netto z odbijania dużej części nadchodzącego światła słonecznego w górę atmosfery.

Ekologia.pl (JSz)
Bibliografia
  1. https://theconversation.com/lighter-pavement-really-does-cool-cities-when-its-done-right-162918; 2021-06-21;
4.6/5 - (16 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments