Czy dieta może uratować świat?
Według „Global Nutrition Report 2021” produkcja żywności jest odpowiedzialna za ponad jedną trzecią emisji gazów cieplarnianych na świecie, a niewłaściwa dieta powoduje 20-25% wszystkich zgonów u osób dorosłych. Rozwiązaniem tych problemów może być tzw. Dieta planetarna, która opiera się głównie na produktach roślinnych i tych o niskim śladzie węglowym.
Konsekwencje tych działań są zatrważające: według raportu WWF „Living Planet Report 2022”, w ciągu blisko 50 lat (od 1970 do 2018 roku) populacja dzikich gatunków zwierząt, w tym: ssaków, ptaków, gadów, płazów i ryb, spadła o 69 proc. ! To zaś wskazuje, że zostało nam jedynie 31% żyjącej planety!
Nie tylko o klimat chodzi.
Dieta uboga w owoce, warzywa, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste może przyczyniać się do rozwoju groźnych chorób. Aż 20-25% wszystkich zgonów u dorosłych ma związek z niewłaściwą dietą.
Rozwiązaniem problemów może okazać się sposób żywienia i gospodarowania żywnością opracowany przez naukowców z Komisji EAT-Lancet. Jest to tzw. Dieta planetarna (The Planetary Health Diet), oparta głównie na produktach roślinnych i tych o niskim śladzie węglowym. Wpływa nie tylko korzystnie na zdrowie ludzi, ale ma też szansę ograniczyć emisyjność i ocalić kolejne gatunki przed wyginięciem.
Jak będziemy jeść w przyszłości?
Warto też edukować najmłodsze dzieci na temat właściwego sposobu odżywiania i podejmowania świadomych wyborów konsumenckich. Z tego założenia wyszły Fundacja WWF Polska oraz sieć Lidl Polska, które po kampanii edukacyjnej „Zmień dietę, by chronić planetę”, ponownie połączyły siły, aby stworzyć program edukacyjny dla szkół podstawowych „Dieta przyjazna planecie”. W ramach inicjatywy zaproszono nauczycieli do odkrywania wraz z uczniami niezwykłych powiązań między różnorodnością biologiczną, klimatem a żywnością. Częścią kampanii było także przekazanie kluczowych informacji nt. założeń diety szkolnym intendentom, a także innym osobom zaangażowanym w żywienie uczniów.
– Badania pokazują, że potrzebujemy bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji, zwłaszcza żywności. Rozwiązaniem jest dieta planetarna, którą poprzez program „Dieta przyjazna planecie” wspólnie z Fundacją WWF Polska staramy się promować wśród najmłodszych i klientów Lidl Polska. Odpowiedzialność za środowisko spoczywa na barkach zarówno przedsiębiorstw, jak i każdego z nas – musimy działać razem i musimy działać mądrze – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.