Założyciel Patagonii przekazuje firmę i zyski na cele środowiskowe
Założyciel Patagonii po blisko 50 latach przenosi własność firmy na dwa podmioty, które pomogą walczyć z kryzysem klimatycznym.
Patagonia to prywatna firma z siedzibą w Ventura w Kalifornii, która sprzedaje odzież i sprzęt outdoorowy. Yvon Chouinard założył firmę w 1973 roku.
W środowym komunikacje firma poinformowała, że ze skutkiem natychmiastowym Chouinard i jego rodzina przeniosą cały swój udział własnościowy na dwa nowo utworzone podmioty. Podmioty te zapewnią, że wartości firmy będą nadal przestrzegane – a zyski Patagonii będą wykorzystywane do walki ze zmianami klimatu.
„Jeśli mamy jakąkolwiek nadzieję na kwitnącą planetę za 50 lat, wymaga to od nas robienia wszystkiego, co w naszej mocy, z posiadanymi zasobami” – powiedział Chouinard. „Zamiast wydobywać wartość z natury i przekształcać ją w bogactwo, wykorzystujemy bogactwo, które Patagonia tworzy, aby chronić naturę”.
Największy udział firmy — czyli 98% akcji Patagonii — będzie teraz podlegał kolektywowi Holdfast. Ta organizacja non-profit zapewni, że roczne zyski firmy, około 100 milionów dolarów rocznie, zostaną wykorzystane na „ochronę przyrody i bioróżnorodności, wspieranie kwitnących społeczności i walkę z kryzysem środowiskowym”.
Pozostała część akcji firmy sfinansuje nowo powstały Patagonia Purpose Trust.
„Dwa lata temu rodzina Chouinard rzuciła kilku z nas wyzwanie stworzenia nowej struktury z dwoma głównymi celami” – powiedział dyrektor generalny Patagonii Ryan Gellert w komunikacie prasowym. „Chcieli, abyśmy zarówno chronili cel działalności, jak i natychmiastowo i nieustannie uwalniali więcej środków na walkę z kryzysem środowiskowym. Wierzymy, że ta nowa struktura spełnia oba te warunki i mamy nadzieję, że zainspiruje nowy sposób prowadzenia działalności, który stawia ludzi i planetę na pierwszym miejscu”.
Patagonia od dawna znana jest jako firma zajmująca się ochroną przyrody i przez lata otwarcie wypowiadała się w kwestiach środowiskowych. Aktywizm korporacyjny Patagonii jest dużą częścią tożsamości marki.
- "Patagonia’s founder transfers ownership into two entities to help fight the climate crisis"; CNN; 2022-09-15;



