Chrząszcz goliat (Goliathus goliatus)

Chrząszcz goliat zamieszkuje tropikalną Afrykę. Występuje w Gabonie, Kamerunie, Kongu, Republice Środkowoafrykańskiej, Demokratycznej Republice Konga, Ugandzie i Zambii.

Chrząszcz goliat jest chrząszczem z rodziny poświętnikowate (Scarabaeidae). Owad krępej budowy. Głowa jest biała. Oczy umiejscowione są po bokach głowy. Czułki są krótkie. Przedplecze jest barwy czarno białej. Pokrywy są brązowe. Odnóża są czarne. Występuje u niego wyraźny dymorfizm płciowy. Samce różnią się od samic obecnością na głowie czarnego rogu (w kształcie litery Y), ponadto są od nich większe. Larwy nie przypominają wyglądem postaci dorosłych. Ich ciało jest kremowe, z ciemniejszą głową.
Czy wiesz, że...Nazwa goliat nawiązuje do osiąganych przez niego rozmiarów ciała. Należy on do największych owadów na świecie.

Chrząszcz goliat występuje w lasach tropikalnych i subtropikalnych lasach deszczowych. Spotykany jest głównie na terenach naturalnych. Siedlisko tego gatunku często ulega fragmentacji w związku z intensywną działalnością człowieka. Prowadzi dzienny tryb życia. Mimo dużych rozmiarów ciała jest zdolny do lotu. Wydaje skrzydłami bardzo głośne dźwięki, w związku z tym łatwo go zlokalizować. Podczas lotu pokrywy skrzydeł są zamknięte, a skrzydła wystają przez otwory. Większość czasu spędza latając w koronach drzew, na ziemi przebywa rzadko. Samce toczą walki o terytorium i samice. Goliathus goliatus jest organizmem rozdzielnopłciowym. Występuje u niego przeobrażenie zupełne. Gatunek poligynandryczny. Samica składa jaja w wykopanej ziemi. Wylęg larw odbywa się po kilku tygodniach. Larwy przechodzą trzy stadia larwalne. Rozwój larw w optymalnych warunkach trwa kilka miesięcy. Przepoczwarzenie odbywa się w ziemi. Etap poczwarki trwa około 8-10 tygodni. Na wiosnę, po przezimowaniu postacie dorosłe przystępują do rozrodu. Imago żyje do 6-8 miesięcy. Przez swój atrakcyjny wygląd i duże rozmiary ciała jest pożądany w wielu hodowlach i w prywatnych kolekcjach, co może doprowadzić do zmniejszenia populacji. Chrząszcz goliat jest roślinożerny. Dorosłe żywi się sokiem z drzew i owocami. Larwy odżywiają się butwiejącym drewnem.
Goliathus goliatus - samiec By Hectonichus [CC BY-SA 3.0 or GFDL], from Wikimedia Commons