Myszołów (Buteo buteo)

Nazywany/a też: myszołów zwyczajny

Fot. Marek Szczepanek
Barwa upierzenia myszołowa jest bardzo zmienna, od ciemnobrązowej i rdzawej do bardzo jasnej. W odpowiednim oświetleniu widoczne jest pręgowanie i ciemne zakończenie ogona, szczególnie u osobników jasnych. W locie ogon szeroko rozpostarty, a skrzydła zakończone palczasto rozcapierzonymi lotkami. Samica jest trochę większa od samca, ale ubarwieniem się nie różnią.

Zamieszkuje skraje lasów, niekiedy małe zadrzewienia w sąsiedztwie terenów otwartych, takich jak pola, łąki, bagna.
Czy wiesz, że...Od lat trwa spór pomiędzy myśliwymi, a ornitologami dotyczący szkodliwości/pożyteczności myszołowa - faktem jest, że jeśli chodzi o zwierzynę łowną, jest on w stanie upolować jedynie osłabione osobniki, a tzw. redukcyjne odstrzały jakichkolwiek ptaków drapieżnych są zdaniem przyrodników niedopuszczalne, ponieważ przeciętny myśliwy nie odróżnia poszczególnych gatunków;

Areał lęgowy obejmuje Europę i północną Azję, na wschód aż po Pacyfik. Populacje południowe i zachodnie są osiadłe, pozostałe -wędrowne. Nasze ptaki odlatują na zachód, na ich miejsce przylatują do nas osobniki z północy. Myszołów gniazduje w całej Polsce z górami włącznie. Jest średnio liczny.

Wyprowadza 1 lęg w roku, w kwietniu. Swoje duże, koliste gniazdo buduje w koronie starego drzewa. Używa do tego celu suchych gałęzi i witek, przykrytych z wierzchu świeżymi gałązkami z drzew iglastych. Liczba jaj zależy od ilości dostępnego pożywienia, ale na ogół wynosi 2-3. Wysiadują oboje rodzice przez ok. miesiąc. Młode opuszczają gniazdo po 6-7 tygodniach.

Myszołów w pełni zasługuje na swoją nazwę - ok. 80% jego pożywienia stanowią gryzonie. Zjada także gady, płazy, ptaki, a nawet owady.
Myszołów, Buteo buteo, Common Buzzard Fot. Marek Szczepanek