Pustułeczka (Falco naumanni)

Nazywany/a też: białoszpon, dzwonniczek pustułeczka, sokół pustułeczka

Pustułeczka. Samiec (po prawej) oraz dwie samice, źródło: Wikipedia
Mały ptak szponiasty, nieco większy od kosa (Turdus merula). Gatunek towarzyski. W naszym kraju jest gatunkiem wędrownym, sporadycznie przystępującym do lęgów oraz sporadycznie zalatującym. Podobnym gatunkiem jest pustułka (Falco tinnunculus). Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

Tęczówka ciemna. Obrączka oczna żółta. Dziób krótki i haczykowaty. Sylwetka dosyć smukła. Skrzydła długie, spiczaste. Ogon wąski i długi, zakończony ciemnym pasem. Nogi żółtopomarańczowe. Szpony jasne (w odróżnieniu od pustułki) Dymorfizm płciowy jest zaznaczony. Samce są nieco jaśniejsze od samic, wierzch jest u nich kasztanowy, gładki. Pierś rdzawo-płowa. Głowa oraz ogon barwy niebieskawo-szarej. Policzek gładki. Spód jasny, delikatnie plamkowany. Na wierzchu skrzydeł sino-szare pole. Na spodzie skrzydeł niebieskie plamki. Samice oraz osobniki młodociane podobne są do pustułki, choć są od niej nieco jaśniejsze oraz drobniej kreskowane na piersi. Dodatkowo wąs jest słabszy i nie występuje ciemny pas za okiem. Głowa brązowawa, kreskowana. Wierzch brązowy, prążkowany.
Czy wiesz, że...Głównym zagrożeniem dla pustułeczek są pestycydy, którymi zatrute są owady.

Występuje w południowej Europie, północnej Afryce, na Bliskim Wschodzie, w górach Azji południowo-zachodniej i centralnej, otwartych przestrzeniach południowej Rosji i Kazachstanu oraz w Mongolii i północnych Chinach. W większości wędrowna. Zimuje w Afryce, unikając pustyń i lasów tropikalnych. W zachodniej części basenu Morza Śródziemnego jest spotykana przez cały rok.

Preferuje tereny otwarte: łąki, półpustynie, stepy, pastwiska. Często przebywa w pobliżu ludzkich siedzib. Unika terenów intensywnie użytkowanych rolniczo.

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się w koloniach, na półkach skalnych, w budynkach, w dziurach drzewach. Przystępuje do jednego lęgu w roku. Samica składa od 3 do 5 jasnych, intensywnie purpurowo nakrapianych jaj. Czas wysiadywania (przez oboje rodziców) wynosi około miesiąc. Młode opuszczają gniazdo po podobnym czasie.

Żywi się w głównej mierze bezkręgowcami (owadami), rzadziej kręgowcami (drobnymi ssakami, ptakami, gadami, płazami). Pokarm chwyta na ziemi oraz w locie.
Pustułeczka. Samiec (po prawej) oraz dwie samice, źródło: Wikipedia Pustułeczka. Samiec (po prawej) oraz dwie samice, źródło: Wikipedia