UHLA. Ptak. Zwierzę - uhla, uhla zwyczajna
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ptaki Blaszkodziobe Kaczkowate Melanitta Uhla
Indeks nazw
Szukaj lub wybierz według alfabetu
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Uhla (Melanitta fusca)

Nazywana/y także: uhla zwyczajna
Uhla zwyczajna. By Vince [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Spis treści
Wstęp

Ptak wielkości kaczki krzyżówki (Anas platyrhynchos). W naszym kraju jest gatunkiem regularnie przelotnym i zimującym. Jest ptakiem narażonym na wyginięcie (kategoria VU na liście IUCN).

Dziób masywny. Sylwetka krępa. Dolny odcinek szyi gruby. Dymorfizm płciowy jest widoczny. Samce są czarne, poza jasną plamką pod okiem oraz białymi lotkami II rzędu. Tęczówki oczne jasne. Dziób z ciemną naroślą przy nasadzie oraz z jasnopomarańczowymi bokami. Samice są ciemnobrunatne, z białymi lotkami II rzędu. Tęczówki są ciemnobrązowe, dziób ciemnoszary. Dodatkowo u samic w lecie, przy nasadzie oraz na policzku jasna plama. Osobniki młodociane przypominają samice, rozróżniane po jaśniejszym spodzie.

Uhla w okresie rozrodczym zamieszkuje północną Eurazję: Norwegię, Szwecję, Finlandię i niemal całą Rosję aż po Kamczatkę. Populacje europejskie i zachodnio-azjatyckie zimę spędzają w pobliżu wybrzeży morskich lub na wodach śródlądowych środkowej i południowej Europy i Bliskiego Wschodu. Natomiast populacje zachodnio-azjatyckie (wyróżniane jako podgatunek, a czasem nawet odrębny gatunek) migrują na wyspy Pacyfiku w sąsiedztwie wybrzeży Japonii, Korei i Chin.

Uhle zamieszkują tajgę. Gniazdują na terenach podmokłych, w dolinach rzek i na jeziorach. Zwykle trzymają się niewielkich terenów otwartych w lasach, skalistych wysepek i wybrzeży. Na zimowiskach spotykane na płytkich wodach przybrzeżnych, w ujściach rzek, a także na wodach śródlądowych.

Gnieździ się na ziemi, w sąsiedztwie wody. Gniazdo pokryte jest piórami puchowymi oraz materiałem roślinnym. Przystępuje do jednego lęgu w roku. Samica składa od 5 do 10 jasnych jaj. Czas wysiadywania (przez samicę) wynosi od 25 do 30 dni. Zaraz po wykluciu pisklęta opuszczają gniazdo. Samodzielność zyskują po siedmiu tygodniach.

Pożywia się w głównej mierze skorupiakami, mięczakami, owadami, a także małymi rybami. W jej diecie znaleźć można także pokarm roślinny. Pokarm zdobywa nurkując.

4.6/5 - (12 votes)

Jezus Maria, moje uhlniątka zagrożone wyginięciem :( o niee, ratujmy uhle !