ZEBRA PRĘGOWANA. Ssak. Zwierzę - zebra pręgowana, zebra Grevy’ego, zebra Grevyego
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ssaki Nieparzystokopytne Koniowate Equus Zebra pręgowana

Zebra pręgowana (Equus grevyi)

Nazywana/y także: zebra Grevy’ego, zebra Grevyego
Zebra pręgowana

Zebra pręgowana, zwana także zebrą Grevy’ego należy do rzędu nieparzystokopytne (Perissodactyla). Umaszczenie czarne w białe pasy. Jak u pozostałych gatunków zebr układ pasów jest charakterystyczny dla każdego osobnika. Pasy są wąskie, gęsto ułożone. Przez grzbiet biegnie czarna pręga, oddzielona białym pasmem. Brzuch jest biały. Głowa jest duża. Uszy są wyjątkowo duże i zaokrąglane. Dymorfizm płciowy jest nieznaczny. Samce są większe od samic.

Dawniej zebra pręgowana występowała na znacznym obszarze tzw. Rogu Afryki czyli na Półwyspie Somalijskim. Obecnie jej zasięg ograniczony jest jedynie do niewielkiego obszaru w południowej Etiopii i północnej Kenii. Istniejące populacje gatunku są silnie izolowane. Na liście IUCN ma status zagrożenia wysokiego ryzyka wymarcia (kategoria EN). Wpisana jest do konwencji CITES (załącznik I). Do głównych zagrożeń zaliczyć można utratę siedlisk, kłusownictwo oraz zarażenia chorobami zwierząt hodowlanych.

Zebra pręgowana zamieszkuje suchą sawannę i obszary półpustynne. W wielu miejscach jej zasięg ograniczony jest intensywnym pasterstwem. Zależnie od pory roku odbywają niedalekie wędrówki: podczas pory suchej gromadzą się w pobliżu wody, w porze deszczowej są rozproszone. Preferują miejsca ze stałym dostępem do wody. Prowadzi dzienny tryb życia. Występuje w luźnych grupach, bez stałych związków. Samice żyją z potomstwem lub w grupach mieszanych. Samce żyją samotnie lub w grupach kawalerów.

Zebra pręgowana jest roślinożerna. W głównej mierze żywi się trawą.

Zebra pręgowana jest poligyniczna. Do rozrodu przystępuje przez cały rok, ze szczytem od lipca do października. Ciąża trwa 13-14 miesięcy. Samica rodzi jedno młode. Źrebię po urodzeniu waży 40 kg. Młode karmione jest mlekiem przez 8-12 miesięcy i pozostaje przy samicy 2-3 lata. Zebra pręgowana osiąga dojrzałość płciową między drugim a czwartym roku życia. W niewoli żyje do 25-30 lat.

4.8/5 - (5 votes)