Dlaczego giną pingwiny Humboldta?

By Drcwp1 (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons By Drcwp1 (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

W 2009 w południowym Chile morze wyrzuciło na brzeg 800 martwych pingwinów Humboldta i Magellana. W 2013 w północnym Chile znaleziono 600 martwych ptaków, w tym wiele pingwinów Humboldta. Gdzie leży przyczyna tych wydarzeń?

Pingwiny Humboldta to obok pingwinów z Galapagos najbardziej zagrożony gatunek z tej rodziny ptaków. W przeciwieństwie do np. pingwinów Magellana, obszar występowania gatunku Humboldta ograniczony jest do niewielkiego rejonu wód przybrzeżnych Chile i Peru. Obecnie ich populację ocenia się na nie więcej niż 50 000 osobników.

Wydarzenia związane z pingwinami, takie jak  te przytoczone w nagłówku artykułu, trafiają do mediów, ale trzeba pamiętać o tym, że co roku, po cichu, giną nie setki, ale tysiące pingwinów.

Naukowcy podejrzewają, że główną przyczyną gwałtownego zmniejszania się populacji pingwinów są zbyt agresywne metody prowadzenia połowu i realizacja odłowów na skalę przemysłową.

Wśród metod połowu szczególnie niebezpieczne jest stosowanie tzw. trałowania dennego (z ang. bottom trawling). Wraz z rybami, do sieci wpadają również polujące na nie pingwiny. Sieci powodują dotkliwe rany, najczęściej prowadzące do zgonu wypuszczonych z powrotem do morza ptaków. W wielu miejscach na świecie ta metoda połowu jest zakazana (m.in. ponad 4 mln km2 w rejonie północno-wschodniego Atlantyku czy prawie 1 mln km2 na obszarze północnego Pacyfiku), jednak nie w Chile i w Peru, które to kraje są, jak wspomniano wcześniej, jedynymi obszarami występowania pingwinów Humboldta na świecie.

Z kolei sama skala przedsięwzięcia, niezależnie od prowadzonych metod, przynosi oczywisty skutek: zmniejszenie szans zdobycia pożywienia przez konkurujące z rybakami pingwiny. Sytuacja ta zmusza ptaki do zapuszczania się w coraz dalej oddalone od gniazd rejony. Pozostawione w gniazdach jaja narażone są na ataki drapieżników, w szczególności szczurów.