Bocian czarny - opis, występowanie i zdjęcia. Ptak bocian czarny ciekawostki

Poniedziałek 11.03.2019
Bocian czarny, fot. Kacper Kowalczyk Bocian czarny, fot. Kacper Kowalczyk

Bocian czarny w przeciwieństwie do swojego białego kuzyna zamieszkuje lasy. Swoje oblicze skrywa przed nami wysoko w koronach drzew, gdzie zakłada gniazdo, do którego dostać się jest naprawdę nie lada wyczynem. Bocian czarny z zachowania to zupełnie innych ptak niż bocian biały. Ostatnimi czasy jego populacja wzrosła i możemy go spotkać w niemal każdym, większym kompleksie leśnym.

Bocian z lasu

Bocian czarny (Cicconia nigra) niegdyś klasyfikowany jako przedstawiciel rzędu brodzących, natomiast obecnie zalicza się go do rzędu bocianowatych, na skutek niedawnych zmian jakie zaszły w systematyce. Jest nieco mniejszy od bociana białego. Osiąga długość ciała 85-95 cm oraz rozpiętość skrzydeł 1,8-1,9 m i wysokość ok. 1 metra. W jego upierzeniu dominuje czerń. Ptak ma czarną głowę, szyję, pokrywy skrzydłowe, lotki, sterówki oraz pióra wokół kloaki. Brzuch oraz pierś są białe. Dziób czerwony, charakterystycznie, dłutowato oraz delikatnie wygięty do góry. Wokół oczu występują czerwone fałdy skórne. Nogi także mają czerwone ubarwienie łusek. Jak na ptaka związanego z terenami podmokłymi przystało, kończyny miedniczne długie, dlatego że musi brodzić, ponieważ to jeden ze sposobów zdobywania pokarmu. Jego ofiary to przede wszystkim ryby, co jednak nie wyklucza zjadania innych ofiar. W żołądkach tych ptaków spotykano także myszy, inne drobne ssaki, duże owady oraz, bardzo rzadko, ptasie pisklęta innych gatunków.

Według raportów z Monitoringu Ptaków Drapieżnych liczebność bociana czarnego na terenie Polski szacuje się 1500-2100 par, natomiast rozmieszczenie gatunku jest szacowane na 52% powierzchni kraju. Ptaka tego można spotkać na całym obszarze Polski, zwłaszcza w czasie jesiennych wędrówek, głównie tam gdzie woda. Wiosną z kolei bociany trzymają się lasów podmokłych, aczkolwiek nie jest to warunkiem koniecznym, by para założyła gniazdo. Należących do jednej pary gniazd w zajmowanym przez nie terytorium istnieje kilka. W zależności od dostępu do odpowiedniego żerowiska, decydują o zajęciu pieleszy, która w danym roku jest położona bliżej takowego. Jakość żerowiska właściwego dla bociana czarnego warunkuje poziom wody, a ten jak powszechnie wiadomo, bywa różny co zależy od tego z jaką zimą czy też jesienią mieliśmy do czynienia, a także jaką ilość opadów obserwujemy wiosną. Okres lęgowy zaczyna się w kwietniu i trwa do maja. W tym czasie ptaki składają 2-5 białych jaj. Samica składa je w dwudniowych odstępach, przez co ptaki wykluwają się niesynchronicznie, ponieważ zaczyna wysiadywanie już od pierwszego jaja. To powoduje, że pisklęta w gnieździe mają różną wielkość. Czas inkubacji trwa 32-38 dni. W razie niebezpieczeństwa małe bociany czarne wykazują dużą aktywność, co może być zaskoczeniem dla ludzi, którzy mieli kontakt z pisklętami bociana białego. Te w razie niebezpieczeństwa są spokojne, co najwyżej mogą zwrócić treść przewodu pokarmowego. Natomiast bociany czarne syczą, kłapią dziobem, wydają z siebie charakterystyczne, niskie, buczące dźwięki. Przez następne 9 - 10 tygodni pisklęta przebywają w gnieździe, po tym okresie mają już pełne upierzenie, dlatego rozpoczynają latać i mogą być obserwowane w towarzystwie rodziców. Jeszcze przez następne dwa tygodnie wracają do gniazda, gdzie śpią i są karmione przez rodziców.

Bocian czarny z lewej, fot. Kacper Kowalczyk