Czwartek 08.09.2016

Okratek australijski - opis, występowanie i zdjęcia. Grzyb okratek australijski ciekawostki

Coraz częściej w polskich lasach, na łąkach czy w parkach można spotkać dziwnego grzyba, który wyglądem przypomina małą ośmiornicę. Okaz ten to okratek australijski i nie sposób pomylić go z żadnym innym rodzimym gatunkiem grzyba.

Okratek australijski nazywany jest także diabelskimi palcami. By Emile Bertiau (Zelfgenomen foto) [GFDL or CC BY 3.0], via Wikimedia CommonsOkratek australijski nazywany jest także diabelskimi palcami. By Emile Bertiau (Zelfgenomen foto) [GFDL or CC BY 3.0], via Wikimedia Commons

Okratek australijski (Clathrus archeri) to grzyb z rodziny sromotnikowatych i jak sama nazwa wskazuje, został zawleczonego do nas z Australii. Co zatem na Starym Kontynencie robi grzyb, który preferuje tropikalne klimaty?

Prawdopodobnie został zawleczony wraz z ziemią i roślinami sprowadzonymi z Australii do europejskich ogrodów botanicznych. Pierwszy okaz okratka zaobserwowano we Francji, w 1914 roku. Obecnie można go spotkać w wielu regionach świata. W Polsce znalazł się prawdopodobnie za sprawą sprowadzanych z Australii i Nowej Zelandii owiec, wełny i roślin. Pierwsze okazy zaobserwowano w latach 70. XX wieku w okolicy Wzgórz Krzyżowych. Ten tropikalny grzyb dobrze przystosował się do nowych warunków klimatycznych. Obecnie okratka można spotkać w Górach Świętokrzyskich, Kotlinie Sandomierskiej, Górach Sowich i na Pobrzeżu Gdańskim.

Kiedy jest sezon na okratka australijskiego? Okratek australijski pojawia się na początku lata i można go obserwować do listopada, a przy ciepłych zimach nawet do grudnia. Rośnie w miejscach bogatych w materię organiczną, głównie w lasach (liściastych lub mieszanych), na ich obrzeżach lub przy drogach leśnych.
Okratek australijski. By Steveb68 (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Okratek australijski.By de:Benutzer:Oilys [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons

Ze względu na osobliwy wygląd okratek budzi ciekawość. Niektórzy uważają, że z wyglądu przypomina małą czerwoną ośmiornicę albo egzotyczny kwiat (stąd dawna nazwa okratka: kwiatowiec australijski).
Młody grzyb ma kulisty kształt, otoczony jest galaretowatą warstwą i szarobiałym perydium (osłonką). Owocniki tego grzyba, szczególnie w początkowym okresie rozwoju, nazywane są jajami węży lub czarcimi jajami. Z czasem jajko pęka i ze środka wyrasta jasnoczerwone receptakulum w kształcie banana. Z czasem banan rozwija się i wychodzą z niego podłużne, czerwonokrwiste ramiona (5-8), które układają się w gwieździsty kształt. Długość ramion może dochodzić do 15 centymetrów. Ramiona pokryte są śluzem (masą zarodnikową), której zapach przypomina zepsute mięso lub fekalia. Nie jest to grzyb trujący, jednak ze względu na nieapetyczny aromat, który przyciąga tylko muchy, uznaje się go za grzyba niejadalnego. Póki co w Polsce należy do rzadkości, ale dzięki owadom, które roznoszą jego zarodniki, rozprzestrzenia się coraz bardziej. Z czasem pewnie będzie go coraz więcej. Zdaniem mykologów okratek nie jest pasożytem, więc nie szkodzi innym roślinom i nie zagraża naszemu ekosystemowi. W niektórych krajach traktowany jest jako gatunek zagrożony wymarciem i umieszczony na czerwonych lista. W Polsce okratek australijski nie jest grzybem chronionym.
Okratek australijski.By fr:Utilisateur:Bouba (self-picture) [CC BY-SA 2.5 or CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons