Dieta grejpfrutowa – opis i zasady. Jadłospis w diecie grejpfrutowej

Dieta grejpfrutowa jest dietą odchudzającą, która funkcjonuje w obiegu już prawie 90 lat. Dieta grejpfrutowa doczekała się wielu odmian, odsłon i opinii, i choć, trzeba powiedzieć, że czasy największej popularności ma już za sobą, wciąż nęci obietnicami spektakularnych efektów. Mimo wielu przekonań na temat produktów spożywczych, które powinny być w diecie grejpfrutowej uwzględnione, a które kategorycznie zakazane, jedna dyspozycja jest stała – należy zjadać pół grejpfruta do każdego posiłku.



Dieta grejpfrutowa opiera sie na wierze w odchudzające właściwości tego cytrusa, fot. shutterstockDieta grejpfrutowa opiera sie na wierze w odchudzające właściwości tego cytrusa, fot. shutterstock
  1. Dieta grejpfrutowa - historia
  2. Na czym polega dieta grejpfrutowa?
  3. Dieta grejpfrutowa - zalety i wady
Dlaczego akurat grejpfrut? Owoc ten poza niską kalorycznością, ma również posiadać enzymy spalające tłuszcz. Chociaż nikt jeszcze nie dowiódł ich istnienia, to badania z 2004 roku wskazują na zwiększoną efektywność diety wzbogaconej o tego cytrusa. Badani, którzy włączyli grejpfruta do codziennego jadłospisu, chudli szybciej, a przy otyłości brzusznej łatwiej gubili kilogramy z okolic talii.

Badania te przeprowadzone przez dr. Oza budzą jednak wątpliwości. Zarzuca im się niewłączenie do badania wystarczającej ilości osób oraz zbyt krótki czas trwania eksperymentu, aby można było uznać go za rzetelny. W ostatecznym rozrachunku dieta ma więcej przeciwników niż zwolenników, a niektórzy ostrzegają przed jej szkodliwym działaniem.  

Dieta grejpfrutowa - historia

Historia diety grejpfrutowej zaczyna się w latach 30. ubiegłego wieku. Była to krążąca z rąk do rąk „dieta cud”, która miała błyskawicznie rozprawić się z nadprogramowymi kilogramami. Nazywaną ją dietą Hollywood`u, gdyż szczególnie chętnie stosowały ją gwiazdy kina. Trwała 7 lub 21 dni i poza grejpfrutem jadło się niewiele: trochę sałatki i chudego mięsa, a wszystko popijało się czarną kawą.

W latach 40. dieta grejpfrutowa pojawiła się pod nazwą Dieta Kliniki Mayo, podobnie jak inne popularne w tym czasie monoskładnikowe diety: jajeczna i mięsna. Klinika jednak wypierała się jakiegokolwiek z związku z tymi niesprawdzonymi metodami odchudzania.

20 lat później dr Herman Tar zaproponował swoim otyłym, chorym na serce pacjentom zjadanie 18 porcji grejpfruta codziennie przez dwa tygodnie w celach utraty nadmiernej masy ciała. Nieformalnie dietę również nazywano dietą grejpfrutową.

W latach 70.  dieta grejpfrutowa wróciła jako dieta detoksykacyjna. Wysoka zawartość błonnika w owocu miała pomagać w szybkim wyprowadzeniu z organizmu zanieczyszczeń i produktów przemiany materii. Zalecano, aby detoks wzbogacić przez ocet z cydru jabłkowego, który wspomaga proces oczyszczania.

W tym samym czasie na stronach internetowych publikujących wiele „cudownych diet” pojawiła się nowa wersja diety grejpfrutowej. Obok owocu zakładała ona spożywanie dużej ilości białka w tym, sporej ilości bekonu. Wtedy też pojawiła się wieść o tajemniczych enzymach zawartych w cytrusie, które mają moc spalania tłuszczu.

Temat diety opartej na grejpfrutach ożył ponownie po wspomnianych już badaniach dr. Oza w 2004 roku. Zainteresowanie obudziły również „grejpfrutowe kapsułki”, które przyjmowali uczestnicy badania zamiast spożywania faktycznego owocu. Na fali eksperymentu powstały różne błyskawiczne diety, które mamiły ludzi obietnicami szybkich efektów, a takie efekty, nawet jeśli się pojawiają, nie utrzymują się niestety zbyt długo. 
Dzisiaj otyłość jest coraz większym problemem, jednak powszechnie przestrzega się przed drastycznym ograniczeniem dostarczanych dziennie kalorii. Dieta grejpfrutowa, mimo że obiecywała poczucie sytości, była w istocie głodówką, ponieważ każda z jej wersji zakładała zjadanie dziennie między 800-1200 kcal. To za mało nawet przy prowadzeniu bardzo biernego stylu życia.  
Typowe śniadanie na diecie grejpfrutowej, fot. shutterstock

Na czym polega dieta grejpfrutowa?

Dieta grejpfrutowa jest w obiegu od dziesięcioleci, dlatego niejednokrotnie zmieniała oblicze. Jedna z jej najwcześniejszych wersji miała następujące założenia:
  • pół grejpfruta lub 125 ml soku grejpfrutowego przed każdym posiłkiem;
  • na każde śniadanie dwa jajka, dwa plastry bekonu oraz czarna niesłodzona kawa lub niesłodzona herbata;
  • na lunch produkty wysokobiałkowe według własnych preferencji, sałatka z ulubionym dressingiem oraz czarna niesłodzona kawa lub niesłodzona herbata;
  • na obiad mięso lub ryby z warzywami oraz czarna niesłodzona kawa lub niesłodzona herbata;
  • na kolację jedynie szklanka chudego mleka lub sok pomidorowy.
Widać, że poza spożywaniem dużej ilości grejpfruta, dieta zakłada  także wysoką zawartość białka w każdym posiłku i ograniczenie węglowodanów. Jak wszystkie „diety cud” tę także warunkuje niska kaloryczność. Przestrzegając jadłospisu diety grejpfrutowej, przyjmuje się dziennie nie więcej niż 1200 kcal. Niektóre warianty diety są bardzo restrykcyjne co do ilości zjadanych produktów – zabraniają zarówno zwiększanie, jak i zmniejszanie wielkości posiłków, gdyż tylko w konkretnej kombinacji uwzględnione artykuły spożywcze mają siłę spalania tłuszczu. Inne odmiany diety zachęcają do zjadania tylu warzyw i innych dozwolonych produktów, ile potrzeba do zaspokojenia głodu. Wszystkie jednak wersje tej monoskładnikowej diety opierają się na wierze w niezwykłe właściwości grejpfruta.
Sok z grejpfruta jest orzeźwiający zwłaszcza w letnie dni, fot. shutterstock

Dieta grejpfrutowa - zalety i wady

Podstawową zaletą tej grejpfrutowej głodówki są efektowne rezultaty. Dieta zapewni osobom pragnącym szybko schudnąć np. przed ślubem upragnioną redukcję masy ciała nawet w 7 dni. Dodatkowo wprowadzenie na stałe niskokalorycznych świeżych owoców do codziennego jadłospisu jest dobrym pomysłem. Ten słodko-gorzki cytrus poprawi kondycję skóry, obniży poziom cholesterolu, oczyści wątrobę, wspomoże pracę serca i odporność. Poza wiarą w magiczne właściwości grejpfruta, faktycznie warto zjeść przed posiłkiem zdrową lekką przekąskę lub wypić, jeśli nie sok z grejpfruta, to szklankę wody. W ten sposób częściowo zaspokoimy głód i zjemy mniejszą porcję właściwego dania.
Niestety tajemniczy enzym zawarty w gejpfrucie, mający spalać tkankę tłuszczową,  nie jest poparty żadnymi rzetelnymi badaniami. Dieta, która proponuje tak ostre ograniczenie kalorii i węglowodanów, najprawdopodobniej zadziałałaby i bez zjadania porcji grejpfruta przed każdym posiłkiem. Metody odchudzania, które proponują błyskawiczne i spektakularne efekty, niestety najczęściej wiążą się z równie błyskawicznym powrotem do dawnej masy ciała, a często nawet z nabraniem dodatkowych kilogramów. Co więcej, dramatyczny spadek wagi w tak krótkim czasie oznacza z reguły odwodnienie lub utratę tkanki mięśniowej, a nie pozbycie się niechcianego tłuszczu. O ile grejpfrut jest zdrowym, bogatym w witaminę C owocem i warto spożywać go często, o tyle powinien być elementem urozmaiconej i bogatej w inne składniki odżywcze diety. Monoskładnikowe diety od dawna nie cieszą się dobrą opinią wśród dietetyków, a wielu z nich ostrzega przed szkodliwymi skutkami niedostarczania organizmowi wszystkich potrzebnych do codziennego funkcjonowania witamin i mikroelementów.

Największym jednak zagrożeniem jest to, że grejpfruty mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami. Przykładowo - duże ilości tego owocu mogą zwiększać absorpcję leków obniżających cholesterol, co zwiększa z kolej ryzyko komplikacji w funkcjonowaniu nerek i wątroby.  Z lekami przeciwhistaminowymi reaguje odwrotnie – zmniejsza ich przyswajalność, co może nasilić objawy alergii.
Opracowanie własne na podstawie https://www.healthline.com
Podsumowując:
Dieta grejpfrutowa nie przysłuży się ani naszemu zdrowiu, ani staraniom o stałe obniżenie masy ciała. Niska kaloryczność diety grejpfrutowej powoduje, że można na niej schudnąć szybko i krótkotrwale, dlatego właściwie jedyną i  wątpliwą jej zaletą jest to, że pomoże sprawnie przygotować smukłą sylwetkę przed ważnym wydarzeniem. Takie dramatyczne schudnięcie nie jest jednak zdrowe, a waga po powrocie do normalnego sposobu odżywiania z pewnością z powrotem wzrośnie. Warto na zawsze zapomnieć o wszystkich „cud dietach” i pamiętać, że najlepszym przyjacielem zgrabnej figury jest zrównoważona dieta i aktywność fizyczna. 
Aleksandra Fudalej

Bibliografia

  1. Healthline; “The Grapefruit Diet”; data dostępu: 2019-08-07
  2. Andra Picincu; “21 Day Grapefruit Diet”; data dostępu: 2019-08-07
  3. Woman`s World; “The Grapefruit Diet Hack That Blasts Belly Bulge in Days”; data dostępu: 2019-08-07
  4. Appetite for Health; “The Grapefruit Diet Meal Plan”; data dostępu: 2019-08-08
  5. Dr Jennifer Koslo ; “The grapefruit diet – fad or science?”; data dostępu: 2019-08-08
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy