Siarka (S) - właściwości, działanie i występowanie siarki

Od najdawniejszych czasów siarka była wykorzystywana w medycynie naturalnej. To dlatego, że właściwości biologiczne siarki mają ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia, jak i dobrego wyglądu. Człowiek składa się w 0,25 proc. siarki. Siarka jest makroelementem zawierającym się w każdej komórce organizmu. Warto poznać niezwykłe właściwości tego pierwiastka.  



By Didier Descouens (Own work) [GFDL or CC BY-SA 4.0], via Wikimedia CommonsBy Didier Descouens (Own work) [GFDL or CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
  1. Siarka w ustroju – dlaczego jest tak istotna?
  2. Niedobór siarki – czy jest niebezpieczny?
  3. Co jeść, by zapewnić sobie wystarczająco dużo siarki?
  4. Siarka dla urody

Siarka w ustroju – dlaczego jest tak istotna?

Siarka (S) występuje w naszym organizmie jako składnik białek, hormonów, kwasów i innych substancji odpowiadających za ważne funkcje życiowe. Jest elementem strukturalnym między innymi metioniny, insuliny, tauryny, cysteiny, heparyny czy glutationu, a także witamin (witaminy z grupy B, witamina B7). Dlatego nie bez znaczenia jest jej wpływ na pracę układu krwionośnego oraz nerwowego, a także na detoksykację organizmu i poprawę wyglądu.

Heparyna na przykład pomaga obniżać ciśnienie krwi. Cysteina, z kolei, jako aminokwas siarkowy wchodzi w skład keratyny, która polepsza stan skóry, włosów i paznokci. Glutation bierze natomiast udział w oczyszczaniu organizmu z substancji toksycznych.

Siarka jest budulcem tkanki łącznej i zapewnia stawom elastyczność. Odpowiednie stężenie siarki w organizmie pozwala na regenerację i uzupełnienie ubytków w obrębie chrząstek stawowych. Dzięki działaniu przeciwzapalnemu, wykorzystuje się ją w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów, dny moczanowej czy rwy kulszowej.

Większość związków siarki obecnych w naszym ustroju przechodzi w postać siarczanów i może być wydalona wraz z moczem. Ma to związek z detoksykacyjnymi właściwościami tego makroelementu oraz z jej obecnością we wspomnianym glutationie. Siarczany przed wydaleniem wiążą się bowiem ze związkami toksycznymi, między innymi z nikotyną, przez co wspierają wątrobę w odtruwaniu organizmu.

Siarka należy również do grupy silnych antyoksydantów, ponieważ niszczy powstałe już wolne rodniki i tym samym blokuje powstawanie kolejnych. Wzmacnia także odporność organizmu poprzez zwiększenie produkcji przeciwciał.
Wydobycie siarki. By Jean-Marie Hullot (originally posted to Flickr as Kawah Ijen) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons
Fumarole siarkowe (White Island, Nowa Zelandia). Fumarola, to rodzaj ekshalacji wulkanicznych, towarzyszących czynnym wulkanom.


Niedobór siarki – czy jest niebezpieczny?

Niedobory siarki są bardzo dostrzegalne w wyglądzie zewnętrznym. Jak łatwo się domyślić, brak pierwiastka, który ma tak znaczny wpływ na skórę, powoduje w jej obszarze szereg negatywnych zmian. Skóra szarzeje i wydaje się mało promienna.
Włosy zaczynają wypadać i tracić blask, a przy tym sztywnieją, paznokcie stają się bardzo łamliwe i podatne na ubytki. Dodatkowo, widoczna jest ciemna otoczka, która pojawia się na tęczówce oka.

Niezaspokojenie zapotrzebowania na siarkę prowadzi do jeszcze poważniejszych zmian wewnątrzustrojowych. Przez wzajemne wpływanie na siebie innych makro i mikroelementów, deficyt siarki powoduje zmniejszenie wchłaniania magnezu, sodu, wapnia czy żelaza. Procesy detoksykacyjne zwalniają tempo, a my czujemy się ospali, nerwowi i możemy odczuwać nieuzasadniony niepokój.

Deficyt siarki może być dowodem na to, że coś nam dolega. Dochodzi do niego często przy chorobach stawów, problemach wątrobowych, zatruciach czy chorobie nowotworowej. Rzadziej niedobór tego pierwiastka wiąże się ze złym odżywianiem, niemniej jest to możliwe, na przykład przy rygorystycznych dietach bądź przez wyeliminowanie z menu nabiału.
Siarka z celestynem - Autor: Lech Darski (Praca własna) [CC BY-SA 3.0], Wikimedia Commons


Co jeść, by zapewnić sobie wystarczająco dużo siarki?

Najwięcej siarki wśród produktów spożywczych zawiera nabiał. Przetwory mleczne, jaja, mięso, ryby i podroby są jej najbogatszymi źródłami i uznaje się, że ich obecność w diecie ma zaspokajać również zapotrzebowanie na siarkę. Związki siarki są obecne także w cebuli i czosnku oraz innych warzywach i owocach, na przykład brokułach, kalafiorze, kapuście, grochu, szpinaku, koprze, papryce, brukselce, cykorii, kiełkach, awokado, truskawkach oraz morelach.
Związki siarki znajdujące się w naszym organizmie nie są toksyczne i trudno mówić o przedawkowaniu tego pierwiastka. Jest on w większości wydalany z moczem, więc ryzyko zatrucia zbyt dużym stężeniem jest znikome.

Niebywale korzystne dla ludzkiego ustroju właściwości siarki, stawiają ją wśród pierwiastków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Siarka wpływa pozytywnie na pracę mózgu i układu nerwowego, wzmacnia układ krwionośny, jest podstawowym budulcem tkanki łącznej, dzięki czemu usprawnia funkcjonowanie stawów. Jest niezbędna dla utrzymania zdrowej i nawilżonej skóry, pięknych włosów oraz paznokci. Ponieważ zawiera się głównie w białku, poleca się jeść szczególnie mięsa, jaja i produkty białkowe do utrzymania jej właściwego poziomu.
Na przetłuszczającą się cerę kosmetolodzy często polecają mydło siarkowe. Fot. pixabay.com


Siarka dla urody

Siarka jest nieoceniona przy różnego rodzaju dolegliwościach skórnych, szczególnie o podłożu bakteryjnym i grzybicznym. Stąd jej szerokie wykorzystanie w kosmetyce i dermatologii. Zaleca się stosowanie mydeł siarkowych osobom narzekającym na trądzik.
Siarka pomaga także walczyć z łuszczycą, egzemami czy atopowym zapaleniem skóry. Działa na naskórek złuszczająco, regenerująco i przeciwbakteryjnie. Widocznie odmładza skórę, wzmacniając jej elastyczność i jędrność. Działa zbawiennie także na przydatki skóry, czyli włosy i paznokcie. Hamuje wypadanie włosów i polepsza ich kondycję, zapobiega jednocześnie łamaniu się paznokci. Na skórę głowy wpływa odświeżająco, więc jest odpowiednia jako składnik kosmetyków do włosów przetłuszczających się. Kosmetyki z siarką stosowane do pielęgnacji cery pomagają radzić sobie z nadmiernym łojotokiem i zwężają pory. Dość znacznie wysuszają jednak skórę, co zmusza nas do stosowania dodatkowego nawilżania i odżywiania.
Elżbieta Gwóźdź

Bibliografia

  1. pod redakcją naukową Jana Gawęckiego; “„Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu”, tom 1”; PWN, Warszawa 2010;
  2. Tomasz Woźniak; “Terapia siarką”; Wydawnictwo Vital;
  3. “Sulfur”;
  4. Melodie Anne ; “How Does Sulfur Help the Body?”;
  5. “The Benefits of Sulfur — Why You Need Epsom Salt, Broccoli and MSM”;
Ocena (4.5) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy