Skowronek – opis, występowanie i zdjęcia. Ptak skowronek ciekawostki

Skowronek, fot. Kacper Kowalczyk Skowronek, fot. Kacper Kowalczyk

Moją ulubioną porą roku jest przedwiośnie. Koniec lutego oraz początek marca to wspaniały okres dla wszystkich miłośników przyrody, zwłaszcza obserwatorów ptaków. Wtedy niemrawo jeszcze i powoli zaczyna się wędrówka, która potrwa przez kilka miesięcy. Ten spektakl przyrody rozpoczynają skowronki swoimi trelami, gdzieś wysoko na nieboskłonie nad naszymi głowami. Właśnie w lutym wracają tam, gdzie przyszły na świat, by dać początek nowemu pokoleniu skowronków.

Posłaniec wiosny!

Skowronek (Alauda arvensis) to ptak zaliczany rzędu ptaków wróblowych nazywanych inaczej śpiewającymi. Dorasta do 17-19 cm długości ciała, a rozpiętość skrzydeł wynosi 28-33 cm i może ważyć od 25 do 40 gramów! Dymorfizm płciowy nie występuje, bowiem obie płcie wyglądają tak samo. Rozróżnienie ich w terenie stanowi ogromne wyzwanie. Żeby móc określić czy mamy do czynienia z samcem bądź samicą, należałoby danego osobnika złapać, następnie zważyć i zmierzyć określone elementy ciała. Taki dobór parametrów pozwoli na dokładne określenie płci.

Teraz zamknijmy oczy. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy na łące. Trawy jeszcze mają kolor żółty. Pośród nich czmychają z kępki na kępkę stosunkowo małe ptaki, z niewielkim czubkiem na głowie, wyraźną białą brwią nad okiem o upierzeniu w barwach kremowobrązowych, gdzie na dodatek czerń przelata się z bielą. Ogon skowronka jest czarny ze skrajnymi, białymi sterówkami. Brzuch jaśniejszy z wierzchu z brązowym kreskowaniem. Nogi jasnoróżowe z charakterystycznym, długim pazurem tylnego palca, który ułatwia poruszanie po ziemi. Tak upierzonego ptaka wśród żółtych traw przedwiośnia naprawdę trudno wypatrzeć. Jednak sytuacja ulega zmianie, wtedy gdy niespodziewanie poderwie się do lotu. Z reguły czyni to kiedy wejdziemy na łąkę i znajdziemy się w pobliżu siedzącego ptaka, a ten zauważy nas w ostatniej chwili. Niczym rakieta wystrzela w przestworza, po czym zaczyna śpiewać, gdy osiągnie odpowiedni pułap. Skowronek jest tym wyjątkowym ptakiem, który śpiewa zarówno na wdechu jak i wydechu, podczas gdy inne gatunki śpiewają tylko na wydechu. O tym niezwykłym mechanizmie będzie za moment. Te skowronkowe trele wzbudzają sympatię wielu, bowiem kojarzą się z nadejściem tak wyczekiwanej przez wszystkich wiosny.

Jeszcze do niedawna wysnuto teorię, że powracające skowronki sygnalizują zimę w odwrocie. Obecnie nieco uległo zmianie takie pojmowanie świata, ponieważ także te ptaki zima potrafi zaskoczyć, dlatego widok skowronka spacerującego po świeżej, śnieżniej czapie pokrywającej łąki oraz pola nie należy do widoków zaskakujących.

Pieśń godową skowronki wykonują przeważnie w locie. Quartl [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons