Porlove, czyli przepis na pikantny krem z pora
Ekologia.pl Styl życia Ekologiczna żywność Por dostarcza witamin i cennych minerałów

Por dostarcza witamin i cennych minerałów

Właściwości pora znane już około 4500 lat temu. Starożytni Rzymianie wierzyli, że por wzmacnia struny głosowe, w medycynie ludowej por wykorzystywany był jako lek na reumatyzmu i artretyzm, a według medycyny chińskiej por miał wzmacniać laktację i poprawiać wydolność nerek. A jak jest współcześnie? Mimo iż por to bardzo popularny składnik naszej diety, to wydaje się, że zapomnieliśmy o tym, że por to warzywo nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe.

By THOR (Leeks and Thyme) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

By THOR (Leeks and Thyme) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons


Por (Allium porrum) to bliski krewny czosnku i cebuli. Znany był już w czasach starożytnych. Egipcjanie uważali że jest to warzywo poświęcone bogom, a Rzymianie byli przekonani, że por chroni i wzmacnia struny głosowe. Do Polski por trafił w średniowieczu. Stanowił wtedy głównie pożywienie ludzi ubogich. Dopiero na przełomie XIX i XX wieku zyskał wielbicieli wśród wszystkich przedstawiciel społeczeństwa.

Por ma niewiele kalorii (ok. 30 kcal na 100g), ale całkiem sporo witamin. Warzywo to bogate jest w witaminę A, witaminy z grupy B (B1 , B2), a także cenną dla odporności witaminę C. Por obfituje również w kwas foliowy, sole mineralne, wapń, fosfor, potas i magnez. Dawniej w medycynie ludowej z zielonej części pora robiono okłady na zaatakowane artretyzmem i reumatyzmem kończyny. Obecnie doceniany jest w zapobieganiu chorób krążenia i nerek. Z racji tego, iż jest krewniakiem cebuli, syrop z pora również skutecznie łagodzi objawy przeziębienia i pobudza siły witalne.

Por najczęściej wykorzystywany jest jako składnik włoszczyzny w zupach. Jego ostry smak dobrze też komponuje się w sałatkach i surówkach. Jednak równie dobrze smakuje jako samodzielne warzywo. My proponujemy przepis na pikantny krem z pora, autorstwa Amelii Romańskiej z Vegeluv.org.

Pikantny krem z pora

Czas przygotowania: 30 minut
Składniki:

Przygotowanie:
Pora umyć i pokroić w duże, nieregularne kawałki. Następnie wrzucić na patelnię dodać ostrą paprykę i dusić przez około 5 minut na oleju rzepakowym. Kiedy por zmięknie dodać mleko kokosowe, sól i pieprz do smaku i gotować przez około 10 minut. Następnie dokładnie zmiksować całość ręcznym blenderem i połączyć z winem. Krem można podawać z owocami granatu.
Smacznego! 

Amelia Romańska od czterech lat jest weganką. Choć decyzja o przejściu na weganizm podyktowana była nietolerancją pokarmową na mięso i nabiał, to ta rewolucja okazała się strzałem w dziesiątkę. Lepsze samopoczucie i nowe smaki, które pojawiły się jako wynik wyostrzenia zmysłów i poszerzenia kulinarnych horyzontów, szybko sprawiły, że zapomniała o przyzwyczajeniu do tradycyjnego żywienia. Prowadzi blog Vegeluv, gdzie prezentuje swoje odkrycia kulinarne.

Bibliografia
  1. https://fitforlife.pl/index.php?id=40&id_pod=75&id_artykul=1845;
  2. https://dietto.pl/porady-%C5%BCywieniowe/pora-na-pana-pora-dlaczego-warto-je%C5%9B%C4%87-pory/;
4.6/5 - (13 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments