Jaszczurka zielona (Lacerta viridis)

Wygląd

Jaszczurka zielona jest największa z rodzimych gatunków jaszczurek. Głowa duża. Pysk wydłużony. Oczy duże. Błony bębenkowe duże i ciemne. Ciało smukłe. Nogi masywne. Palce długie. Ogon bardzo długi, gruby przy nasadzie. Dymorfizm płciowy jest zaznaczony. Strona grzbietowa samic jest brązowa, pokryta jasnymi liniami. Brzuch oraz boki ciała w białych, żółtych bądź zielonych tonacjach. Strona grzbietowa u samców jest zielona, pokryta małymi (czarnymi oraz żółtymi) plamkami, rzadziej gładka. Podgardle niebieskie. Spód ciała jest zielonożółty ( podczas godów zmienia się na niebieski). W okresie godowym barwy przybierają na intensywności. Osobniki młodociane są jasno lub popielato brązowe z jasnymi liniami.
Jaszczurka zielona - samiec i samica.By Kat1100 (Own work) [GFDL or CC BY 3.0], via Wikimedia Commons Jaszczurka zielona - samiec i samica.By Kat1100 (Own work) [GFDL or CC BY 3.0], via Wikimedia Commons