KAZUAR JEDNOKORALOWY. Ptak. Zwierzę - kazuar jednokoralowy
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ptaki Kazuarowate Kazuarowate Casuarius Kazuar jednokoralowy

Kazuar jednokoralowy (Casuarius unappendiculatus)

Kazuar jednokoralowy, fot. shutterstock

Kazuar jednokoralowy to bardzo duży ptak-nielot z rodziny kazuarów. Podobnie jak inne kazuary, występuje naturalnie tylko na terenie Nowej Gwinei. Ze względu na kłusownictwo, nielegalny handel oraz degradację środowiska gatunek ten jest narażony na wyginięcie.

Kazuar jednokoralowy to gatunek endemiczny, a więc jego obecność jest ściśle ograniczona geograficznie. Może je spotkać na wyspie Nowa Gwinea oraz czasem, okazjonalnie na pobliskiej wyspie Yapen w Indonezji.

Siedlisko

Kazuar jednokoralowy żyje tylko w tropikalnych nizinnych lasów deszczowych. Ich zakres występowania rozpoczyna się na wysokości poziomu morza i może osiągać maksymalnie 500 m n.p.m. Populacja nieustannie się zmniejsza ze względu na nielegalny handel tymi zwierzętami.

Kazuary jednokoralowe są jednymi z największych kręgowców w Nowej Gwinei. Ich masa ciała wynosi od 25 do nawet 50 kilogramów, mogą również osiągać zawrotne dwa metry wysokości. Kazuary mają niewielkie skrzydła i nie potrafią latać. Ptaki te są pokryte gęstymi, szorstkimi piórami o czarnym kolorze. Młode osobniki są brunatne. Na głowie i szyi widoczna jest nieopierzona skóra o intensywnie niebieskiej barwie. Na dole szyi zwisa pojedynczy wyrostek skórny („koral” – stąd polska nazwa gatunkowa), który ma czerwono-pomarańczowy kolor. Nogi kazuarów są bardzo silne i nieopierzone. Na stopach mają trzy palce, środkowy jest najdłuższy. Na najbardziej wewnętrznym palcu występuje powiększony pazur, który może mieć do 10 cm długości. Kazuary używają ich do obrony. Samice i samce są monomorficzne, czyli zbliżone wyglądem, chociaż samice są nieco większe od samców. Wyjątkową cechą kazuarów jest występowanie na głowie charakterystycznej struktury kostnej, nazywanej hełmem lub kaskiem. Przypomina ona z wyglądu sporą narośl na czubku głowy. U kazuarów jednokoralowych jest spłaszczony w tylnej części. Istnieje parę teorii odnośnie funkcji spełnianej przez ten hełm. Początkowo myślano, że pomaga przedzierać się przez gęste zarośla w dżungli. Obecnie naukowcy twierdzą, że przydaje się on ptakom w trakcie poszukiwania pożywienia, ponieważ może im ułatwiać przekopywanie piasku i żwiru na podłożu lub przerzucanie przeszkód.

Kazuary jednokoralowe są skrytymi, płochliwymi ptakami, które na co dzień prowadzą raczej samotniczy tryb życia. Sytuacja zmienia się jednak na początku sezonu rozrodczego (zimawiosna), kiedy zwierzęta te łączą się w pary. W tym celu samiec wykonuje specyficzny taniec godowy – tańczy wokół samicy w kółko, nadymając przy tym gardło oraz wydając serię niskich okrzyków. Następnie pociera jej szyję. Po takim tańcu samica dopuszcza do siebie samca i następuje szybka kopulacja. Niedługo potem samica składa jaja, zazwyczaj od trzech do pięciu. Co ciekawe, u kazuarów występuje poliandryczny system rozrodczy, czyli odmiana poligamii, w której samica kopuluje z wieloma samcami. Po złożeniu jaj samica kazuara przestaje się nimi zajmować i poszukuje kolejnego samca do kopulacji – zazwyczaj jest ich czterech w czasie jednego sezonu rozrodczego. Tymczasem to samiec zajmuje się wysiadywaniem jaj. Pisklęta wykluwają się po około 47-56 dniach i również tylko samiec zajmuje się ich wychowaniem i karmieniem. Opierzenie młodych następuje po paru tygodniach, o pełną samodzielność osiągają po upływie 9-18 miesięcy. Kazuary jednokoralowe stają się dojrzałe płciowo w wieku dwóch (samice) i trzech (samce) lat. Wszystkie kazuary są bardzo długowiecznymi ptakami, mogą dożyć do około 40 lat (choć podejrzewa się, że niektóre osobniki żyją nawet 60 lat). Niestety, rzadko którym kazuarom jest dane osiągnąć taki sędziwy wiek, ponieważ zazwyczaj są zabijane przez kłusowników w dzieciństwie – młode osobniki łatwiej jest upolować.

Kazuar jednokoralowy to płochliwy ptak, rzadko widywany na wolności. Jest aktywny w ciągu dnia, spędza czas na poszukiwaniu pożywienia. Zwykle spotyka się go pojedynczo lub w parach, a czasami w małych grupach. Jeśli zostanie osaczony, będzie się bronić potężnymi kopniakami.

Kazuar jednokoralowy żywi się głównie owocami, które zrywają z krzewów lub zbierają z ziemi. Do innych składników ich diety należą również grzyby, owady, rośliny i małe kręgowce, w tym jaszczurki, żaby i ptaki.

1. Dunning, J.; "CRC Handbook of Avian Body Masses, Second Edition. Cleveland"; CRC Press; 2007;
  2. Harris, T.; "National Geographic Complete Birds of the World"; National Geographic Society; 2009;
  3. https://www.iucnredlist.org/species/22678114/118134784; 2021-12-06;